آشنایی با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی مشهد

به گزارش پرسینا بلاگ، در این مقاله خواندنی قصد داریم تا شما را با بی مثال ترین غذاهای سنتی مشهد همراه گردانیم. معمولا هر شهری در هر منطقه ای که قرار داشته باشد، یک سری غذای سنتی و محلی داشته که نوع طبخ این غذاها در این شهر با نوع طبخ همان غذا در شهرهای دیگر متفاوت است؛ از طرفی انسان ها ذائقه های متفاوتی دارند و طبق همین ذائقه ها غذاهای متفاوت و مختلفی در دنیا دیده می شوند. نکته مهمی که در طبخ غذا اهمیت دارد، تهیه مواد غذایی تازه و درجه یک بوده که این عامل تأثیر بسزایی در خوشمزگی و لذیذ بودن غذا دارد. بحث غذا همواره یکی از بی مثال ترین بحث ها بوده که در ادامه مقاله معروف ترین غذاهای محلی مشهد قصد داریم تا پانزده مورد از بی مثال ترین غذاهای مشهد را برایتان توضیح دهیم.

آشنایی با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی مشهد

دیزی سنگی مشهد

این مورد از غذاهای سنتی مشهد، طعمی خاص داشته و از موادی همچون پیاز، سیب زمینی، رب و ادویه های مختلف تهیه می شود. باید بدانید که علت نامگذاری آن به دیزی سنگی به سبب ظرفی است که این آبگوشت در آن سرو می شود، چرا که جنس این ظرف از سنگ بوده و به نوعی طعمی خاص به گوشت می دهد. در صورت سفر به مشهد از این مورد از غذاهای محلی مشهد به هیچ وجه غافل نشوید.

ماقوت یا مسقطی مشهد

نام دیگر ماقوت، مسقطی مشهدی بوده و برای تهیه آن از آرد و زعفران بهره می برند. این مورد از غذاهای محلی مشهد در مراسم های مختلف پخش می شود و برای طعم دار کردنش می توان به آن خلال بادام را هم افزود. مشهدی ها یک جمله بسیار قشنگ در خصوص ماقوت دارند: حلوای ماقوت به از جواهر یاقوت.

رشته پلو مشهد

رشته پلو یکی از بی مثال ترین غذاهای محلی مشهد بوده که معمولا در زمان تحویل سال سرو می شود. معمولا مردم ایرانی بنابر رسم هایی که وجود دارند، در هنگام تحویل سال غذاهایی مثل سبزی پلو یا رشته پلو را آماده می نمایند و می خورند. این یک رسم است که از سالیان گذشته تا به امروز وجود داشته و هنوز هم برگزار می شود. از طرفی رشته پلو یکی از غذاهای محلی مشهد بوده که نحوه طبخش در این شهرها کاملا متفاوت است. اگر بخواهیم مواد غذایی لازم برای تهیه این مورد از بی مثال ترین غذاهای سنتی مشهد را نام ببریم، باید بگوییم که این غذا از موادی مثل برنج، رشته، سماق، روغن، ران مرغ، دارچین، پیاز، فلفل، کره تهیه شده و نحوه طبخ آن بدین صورت است که رشته آبپز شده را دم می گذاریم و بعد بقیه موادی را که در بالا ذکر کردیم، به صورت مخلوط بدان می افزاییم.

کباب شیشلیک

تقریبا همه ما نام کباب شیشلیک را شنیدیم. شیشلیک یکی از بی مثال ترین غذاهای مشهد بوده، ولی بد نیست بگوییم که این غذا جز غذاهای بین المللی بشمار می آید و در کشورهایی همچون آذربایجان و قفقاز هم سرو می شود. این مورد از غذاهای مشهد از گوشت خالص تهیه می شود، به طوریکه شش تکه از راسته گوشت گوسفندی را جدا می نمایند و برای تهیه شیشلیک مورد استفاده قرار می دهند. از جمله مواد لازم برای تهیه این غذا می توان به گوشت گوسفندی، ماست، آبلیمو و روغن اشاره نمود. روش تهیه آن بدین صورت است که ابتدا گوشت ها را برای مدتی باید در ماست و روغن و آبلیمو بگذارید و به اصطلاح در این مواد بخوابانید. سپس، می توانید آن ها را کباب کنید.

قیمه مشهدی

این مورد از غذاهای مشهد، تفاوت به خصوصی با قیمه هایی که خودمان درست می کنیم، ندارد فقط نوع ادویه ها متفاوت هستند. از جمله ادویه های مورد استفاده در قیمه مشهدی می توان به مواردی نظیر هل، زعفران، جوز هندی، زنجبیل و دارچین اشاره نمود.

دیگچه مشهدی

دیگچه مشهدی یک دسر بی نظیر بوده و از جمله مواد لازمش می توان به برنج، زعفران، شیر، گلاب، هل، شکر و کره اشاره نمود. روش تهیه دیگچه مشهدی بدین صورت است که ابتدا این مواد را با هم میکس می کنیم. سپس، آن ها را در کنار هم می پزیم و بعد آن ها را در اشکال هندسی به صورت مربع های کوچک یا مستطیل های متوسط برش می دهیم.

شله مشهدی

اگر بخواهیم یکی از بی مثال ترین غذاهای سنتی مشهد را به شما معرفی کنیم، آن شله مشهدی هست. این غذا را می توان یک وعده کامل و مقوی تلقی کرد. معمولا برای نذری دادن این غذا را آماده می نمایند و از جمله مواد لازم برای تهیه این غذا می توان به لوبیای دشتی، لوبیا سفید، ماش، عدس، لوبیا چیتی، بلغور گندم، برنج نیم دانه، نمک، فلفل و گوشت گوساله اشاره نمود. برای اینکه این مورد از غذاهای مشهد طعم و بوی خوبی داشته باشد، سعی کنید از گوشت تازه و درجه یک بهره ببرید.

خورش ریواس

در تهیه خورش ریواس از گیاه ریواس بهره می برند و به سبب مزه ترشی که دارد، خورش مزه ترشی به خود می گیرد. این مورد از غذاهای مشهد علاوه بر مشهد در کردستان و نیشابور هم با روش خاصی طبخ شده و علاوه بر گیاه ریواس از نعناع، جعفری، گوشت تازه، شکر و پیاز در تهیه اش استفاده می شود.

کوکو شیرین مشهد

کوکو شیرین از جمله غذاهایی بوده که به عنوان پیش غذا و یا دسر می تواند سرو شود و به نوعی مشابه کوکو سیب زمینی معمولی است؛ به طوریکه در تهیه آن از موادی همچون آرد، تخم مرغ، ذرت و زعفران استفاده می شود. اما عاملی که سبب خاص شدن آن شده، نوعی شیره مخصوص بوده که ترکیبی از گلاب، شکر، زعفران و آب است. با ریختن این شیره بر روی کوکوها مراحل کار به اتمام می رسند و بعد آن را می گذارند تا سرد شود.

آش لخشک مشهد

ماده اصلی در تهیه این آش لخشک عدس است. عدس سرشار از آهن بوده و برای آن دسته از افرادی که از کمبود آهن رنج می برند، آش لخشک غذای بسیار مفیدی است. از دیگر مواد مورد احتیاج برای ساخت این غذای لذیذ و خوشمزه می توان به کشک، نعناع داغ، پیاز داغ و رشته اشاره نمود. این آش رشته تفاوت چندانی با آش رشته های معمولی ندارد و تنها فرق آن در این است که در آن عدس جایگزین بقیه حبوبات شده است.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3618

به "آشنایی با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید