آیا دلیل خروج تهران از لیست شهر های ایمن دنیا برای مخفی ماندن بعضی از اطلاعات است؟

به گزارش پرسینا بلاگ، عضو شورای شهر دلایل خروج تهران از لیست شهر های ایمن دنیا را تشریح کرد.

آیا دلیل خروج تهران از لیست شهر های ایمن دنیا برای مخفی ماندن بعضی از اطلاعات است؟

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار در شرح چرایی خروج پایتخت از لیست شهر های ایمن دنیا گفت: در سال 2017 برای ارزیابی شهر های ایمن دنیا 46 شاخص را در 4 محور امنیت فردی، امنیت دیجیتال، زیرساخت و امنیت سلامت از سوی موسسه اکونومیست مطرح شد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که 49 شاخص ارزیابی شهر های ایمن دنیا در 4 محور فوق مطرح شد، اظهار کرد: آنالیز میزان امنیت شهر های دنیا در بین شهر هایی که بالای 10 میلیون نفر جمعیت دارند انجام شد و ایران در سال 2016 در رتبه 55 و در سال 2017 در رتبه 52 از بین 70 شهر دنیا نهاده شد و به طور کلی در بین شهر انتهایی آمار ارائه شده بود.

او با اشاره به این نکته که در سال های 2016 و 2017 تهران جزء 10 کشور آخر رتبه بندی موسسه اکونومیست از لحاظ ایمنی قرار داشت، توضیح داد: شاخص های ایمنی شهر ها در سال 2019 به 56 شاخص افزایش پیدا کرد و این افزایش موجب شد تهران از بین کشور های دارای رتبه در این سال خارج گردد.

نژادبهرام در شرح علت خروج تهران از بین شهر های ایمن دنیا گفت: می توان به دو نکته اشاره نمود که موجب خروج تهران از بین شهرهای ایمن دنیا شد که دلیل اول آن نزول شاخص های نرم افزاری و دلیل دوم آن منتشر نشدن اطلاعات پایتخت در تمام حوزه ها به دلیل بعضی از ملاحظات است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: ما در بخش سخت افزار خوب عمل کردیم اما در حوزه نرم افزار در پایتخت عملکرد مناسبی نداشتیم و در بخش اطلاع رسانی نیز به دلیل بعضی از ملاحظات و در کنار آن نا آگاهی ها به موضوعات مورد نظر نتوانستیم پیشرفت پایتخت را به دنیا نشان دهیم ودر اطلاع رسانی اقدام های صورت گرفته ضعیف عمل کردیم.

او تأکید کرد: ممکن است در بسیاری از شاخص ها رتبه تهران نسبت به سایر شهر ها بالاتر باشد، اما متأُسفانه اطلاع رسانی دقیقی در آن حوزه ها صورت نگرفته که از این دست موارد می توان به شاخص های تروریستی در پایتخت اشاره نمود که با توجه به این موضوع که رتبه تهران رتبه خوبی است ، اما به دلیل مسائل امنیتی از ارائه بعضی از این آمار ها خودداری شده است.

اقدامات کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در دو سال گذشته

نژادبهرام با اشاره به آمار تصادفات در پایتخت گفت: یکی دیگر از موارد دیگری که اطلاع رسانی مناسب در آن صورت نگرفته آمار تصادفات در پایتخت است که کاهش آن نیز برای مجامع دنیای و موسسه اکونومیست ارسال نشده است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد:، اما در مقابل عملکرد خوب در حوزه هایی نیز عملکرد خوبی نداشتیم که از این دست می توان به بحث امنیت دیجیتالی اشاره نمود که متأُسفانه در حوزه ای مانند میزان هک پایتخت رتبه خوبی ندارد.

او در پاسخ به این سوال که نحوه جمع بندی اطلاعات برای رتبه بندی شهر های ایمن دنیا به چه شکل است، گفت: برای رتبه بندی شهر های ایمن دنیا گزارش میدانی وجود ندارد و اطلاعات شهر ها تنها به وسیله خوداظهاری از سوی مدیریت شهری انجام می گردد و کمیت ها اعلام شده تا به امروز راستی آزمایی نشده است.

نژاد بهرام ادامه داد: نکته قابل تأمل این است که مرکز رتبه بند های شهر های ایمن دنیا در پاسخ به اعتراض شهر ها مبنی بر محاسبه نشدن بعضی از شاخص های شهر ها پاسخ داد که جمع بندی اطلاعات ایمنی شهرها و رتبه بندی از تمام شاخص هایی که مدیریت شهری ارائه نموده است صورت گرفته است و اگر آماری ارایه نشده از کم کاری مدیریت شهری همان کشور است.

نژادبهرام با اشاره به ملاحظه حاشیه امنیت در ارائه اطلاعات شهر ها گفت: به عنوان مثال در بحث زیرساخت ها تهران در بخش آب و فاضلاب نزدیک به 75 درصد پیشرفت و اجرا داشته و باید اطلاع پیدا کنیم که این پیشرفت تا چه میزان جهت رتبه بندی به مجامع ذیربط ارائه شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به ایمنی ساخت و ساز در پایتخت اظهار کرد: موضوع دیگری که مطرح شده است بحث ایمن سازی ساخت و ساز در مقابله با بلایای طبیعی، چون سیل و زلزله است که مدیریت شهری توجه ویژه ای به امنیت ساخت وساز بر روی 900 هزار پارسل (قطعه زمین) در پایتخت از خود نشان داده است که باز هم اطلاعاتی در این زمینه به موسسه اکونومیست ارائه نشده است.

او با اشاره به این نکته که رنکینگ کشور ها در جذب گردشگر نقش موثری دارد، گفت: افرادی که تمایل به گردشگری و سرمایه گذاری دارند توجه ویژه ای به رتبه بندی شهر های ایمن دنیا دارند و این ابزار، ابزاری است که میزان جذب توریست و سرمایه گذار را به دنبال دارد.

نژادبهرام تأکید کرد: وقتی ایمنی تهران را با شهرهایی، چون قاهره مقایسه می کنیم متوجه می شویم که ایمنی تهران به مراتب بالاتر است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که ارائه رتبه بندی شهر های ایمن دنیا موجب حساسیت مدیریت شهری می گردد، اظهار کرد: تا به امروز حساسیتی نسبت به ایمنی شهر و ارایه به موقع دستاورد ها در این زمینه برای رتبه بندی وجود نداشت، اما با انتشار رتبه بندی شهر های ایمن دنیا به طور حتم کوشش مدیریت شهری برای جایگیری در بین شهر های ایمن دنیا است.

او در پاسخ به این سوال که رتبه بندی شهر های ایمن دنیا در چه بازه زمانی صورت می گیرد، گفت: این آمار به صورت دو سالانه از سوی موسسه اکونومیست ارائه می گردد و امیدواریم بتوانیم با فراهم کردن شرایط و زیرساخت ها در سال 2021 در بین شهر های ایمن دنیا نام تهران را ببینیم.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1605

به "آیا دلیل خروج تهران از لیست شهر های ایمن دنیا برای مخفی ماندن بعضی از اطلاعات است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دلیل خروج تهران از لیست شهر های ایمن دنیا برای مخفی ماندن بعضی از اطلاعات است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید