ارتودنسی نامرئی مناسب چه کسانی است؟

به گزارش پرسینا بلاگ، ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین نوع خاصی از ارتودنسی است که در این فرایند می توان با استفاده از آن ناهنجاری های دندانی را برطرف نمود.

ارتودنسی نامرئی مناسب چه کسانی است؟

همه چیز درباره ارتودنسی نامرئی

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک ،ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین ، جدیدترین فناوری در زمینه ارتودنسی می باشد . این نوع خاص از ارتودنسی ، مناسب افرادی است که نسبت به ظاهر دندان خود حساس بوده و تمایلی به وجود سیم بر روی دندان های خود به ویژه در هنگام لبخند زدن ندارند . در این فرایند ، دندان های کج و نامنظم با استفاده از فلز، سرامیک ، سیم یا هر نوع اجزای دیگری همانند سیم های معمولی اصلاح می شوند . در صورتی که برای مدتی از ارتودنسی همرا با سیم مرئی استفاده نموده اید نیز می توانید برای ادامه فرایند درمان خود، از ارتودنسی نامرئی بهره بگیرید . این روش درمانی بدون درد است و احتیاجی به بیهوشی و یا بستری شدن ندارد .

ارتودنسی نامرئی برای افرادی که زیبایی چهره و لبخند دارای اهمیت زیادی می باشد ، درمانی بسیار محبوب است. درمان ارتودنسی یکی از متدهای درمانی است که برای برطرف ناهنجاری های دندانی به کار می رود . در ارتودنسی نامرئی برخلاف سایر روشها احتیاجی به هیچ گونه براکت و یا سیم ارتودنسی نمی باشد.دران روش پلاک های شفاف و بی رنگی که بر اساس شرایط دهانی بیمار در طی یک تصویربرداری 3 بعدی ساخته و پرداخته می شود برای برطرف ناهنجاریهای دندان استفاده می شود . ارتودنسی نامرئی که به آن ارتودنسی ژله ای نیز می گویند روشی مناسب برای برطرف عیوب دندانهای بچه ها می باشد . چرا که معمولا ناهنجاری های دندانی بچه ها پیچیدگی ندارد و در صورت درمان به موقع ، خیلی زود برطرف خواهد شد.

در این روش بچه ها پلاک های مربوطه را بدون ایجاد زخم و یا آسیب دیدگی در دهان قرار دهند و فقط در زمان خوردن، آشامیدن و نظافت دهان، آن را از دهان خارج نموده و سپس مجددا آن را برروی دندان ها قرار دهند.

این روش ارتودنسی در افراد بزرگسالی که به خاطر قرار دریافت سیم ها و براکت ها در دهان خود، از ارتودنسی سیمی امتناع می ورزند برای برطرف ناهنجاریهای دندان مناسب است.

فرایند درمانی ارتونسی نامرئی چگونه است ؟

فرایند درمانی در استفاده از ارتودنسی نامرئی ، مرحله به مرحله است . در مرحله اول ، متخصص ارتودنسی ، انجام پرتونگاری کامل از دندان و فکر شخص را تجویز خواهد نمود . ساخت اجزای تشکیل دهنده ارتودنسی که متشکل از پلاستیک و آکریلیک شفاف است ، ممکن است حدود یک ماه به طول بینجامد و در مرحله بعد ، این اجزا در دهان فرد قرار می گیرند . ارتودنسی نامرئی قابل جا به جایی است اما به غیر از مواقعی که فرد قصد خوردن غذا ، مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان را دارد، باید آن را در دهان خود قرار داده باشد . بیمار به منظور آنالیز پیشرفت درمان باید به طور منظم به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کند .

چه کسی واجد شرایط استفاده از این فرآیند درمانی است ؟

در همین ابتدا بگوییم که این سوال را تنها یک متخصص ارتودنسی ماهر با معاینات لازم می تواند پاسخ دهد اما در کل ارتودنسی نامرئی برای افرادی که دارای دندان هایی با فاصله از یکدیگر و یا اضافه وزن بیش از حد هستند ، مناسب است .

در به هم فشردگی و شلوغی بیش از حد دندان ها که در فک فضای کافی وجود ندارد تا تمام دندان ها به راحتی و بدون همپوشانی و کج شدن در محل مناسب خود قرار بگیرند. از روش ارتودنسی نامرئی استفاده می شود . میزان همپوشانی قابل اصلاح به روش ارتودنسی نامرئی یک تا پنج میلی متر می باشد .

در حالت اوربایت یا اورجت که دندان های فک بالا از دندانهای فک پایین جلوتر قرار می گیرد .

در حالت کراس بایت که فک بالا و پایین هم محور نمی باشد و باعث قرار دریافت یک یا چند دندان فک بالا، واقع در جلو و یا کنار دهان در پشت دندان های پایین می شود .

پس از اتمام دوره ارتودنسی دندان معمول، ممکن است دندان ها تاحدی به حالت اولیه برگردند . در این زمان با استفاده از روش ارتودنسی نامرئ می توان دندانها را به طور مرتب در کنار هم و یا روی هم قرار داد تا ثابت شوند .

البته روش ارتودنس اینویزیلاین روش مناسبی برای اصلاح ناهنجاری های ساده بایت (مال اکلوژن) به شمار می رود و نمی توان برای بعضی از مسائل دندانی از این روش استفاده نمود .

با مراجعه به دندان پزشک و انجام معاینات دهانی ، می توانید از واجد شرایط بودن خود برای استفاده از این روش درمانی اطمینان حاصل کنید .

مزایای ارتودنسی نامرئی

  • استفاده راحت و تاثیر کمتر روی فعالیت های روزانه
  • روشی مناسب برای اصلاح دندان های پر ازدحام ، دندان های با فاصله ، کراس بایت ، اور بایت و آندر بایت است.
  • حداکثر برای 2 ساعت می تواند برداشته شود
  • برخلاف براکت های فلزی کاملا آشکار در روشهای دیگر، اینویزیلاین تقریبا نامرئی است
  • ایجاد تحریک کمتر برای دندان ، لثه و گونه
  • استفاده از مسواک و نخ دندان مانند حالت نرمال
  • با خارج کردن پلاک قبل از خوردن و آشامیدن ، غذای کمتری میان دندان ها گیر می نماید ، بنابراین احتمال بروز مشکل های دندان مانند پوسیدگی کاهش می یابد .

چه کسی واجد شرایط این نوع درمان نیست ؟

افرادی که دارای دندان های به شدت نامنظم هستند ، واجد شرایط استفاده از این نوع درمان نیستند زیرا بیمار باید حداقل به مدت 22 ساعت در طول روز از آن استفاده کند .

و اما معایب ؛ آیا ارتودنسی نامرئی عوارض جانبی به همراه دارد ؟

ممکن است فرد در ابتدا تا زمانی که به ارتودنسی عادت کند ، اندکی احساس درد داشته باشد .

هزینه این روش نسبت به مدل های دیگر ارتودنسی خیلی بیشتر است .

با توجه به متحرک بودن ارتودنسی ، به همکاری بیمار احتیاج است .

در بسیاری از مسائل دندانی شدید و استخوانی ، این روش کاربرد ندارد .

احتمال گم شدن پلاک وجود دارد .

دستورالعمل های مهم بعد از درمان چیست ؟

  • مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی
  • انجام مراقبت های منظم از اجزای تشکیل دهنده ارتودنسی
  • درآوردن آن ها قبل از صرف غذا و انجام فعالیت های سنگین ورزشی
  • مسواک زدن دندان ها بعد از صرف غذا به منظور جلوگیری از کثیف شدن اجزای تشکیل دهنده ارتودنسی

مدت زمان بهبودی با استفاده از ارتودنسی نامرئی ، چه مدت زمانی خواهد بود ؟

مدت زمان بهبودی در هر فردی متفاوت است اما با این حال ، ممکن است حدود 1 سال برای بزرگسالان و 18 ماه برای نوجوانان به طول انجامد تا دندان های بیمار به طور کامل اصلاح شوند .

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6063

به "ارتودنسی نامرئی مناسب چه کسانی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتودنسی نامرئی مناسب چه کسانی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید