اوضاع پریشان یکی از قدیمی ترین بازارهای دنیا

به گزارش پرسینا بلاگ، اوضاع بازار بزرگ شهر استانبول که از آن به عنوان یکی از قدیمی ترین بازارهای دنیا یاد می گردد، در چند سال اخیر هر روز بحرانی تر شده است.

اوضاع پریشان یکی از قدیمی ترین بازارهای دنیا

به گزارش خبرنگاران به نقل از تلگراف، بازار بزرگ شهر استانبول ترکیه که حدود 500 سال پیش حیات خود را شروع نموده تا همین دو سال پیش با جذب سالانه بیش از 90 میلیون گردشگر، پربازدیدترین جاذبه توریستی دنیا بود، حالا پس از چند واقعه تروریستی در ترکیه و کاهش تعداد گردشگران، حال و روز خوشی ندارد.

اوخر سال گذشته میلادی، رئیس اتحادیه بازرگانان بازار بزرگ استانبول خاطرنشان کرد، از میان 3600 نفر تجار، تعداد 600 نفر بازار را ترک نموده اند، چون مغازه داران توانایی پرداخت اجاره بهای مغازه ها را ندارند و صدها مغازه تعطیل شده است.

عثمان وارلی یکی از فروشندگان بازار بزرگ استانبول درباره شرایط کنونی این بازار گفت: کسب کار سال جاری بسیار سخت شده است. چهار سال پیش اینجا مملو از گردشگر بود و حتی هتل کافی برای اسکان آن ها وجود نداشت. امیدوارم این اتفاق دوباره در اینجا رخ دهد، اما چه می توان گفت وقتی مردم در اینجا احساس امنیت نمی نمایند. این شرم آور است.

صنعت گردشگری ترکیه در سال گذشته میلادی شرایط بسیار سختی را به سبب حملات تروریستی در این کشور تجربه کرد و همین امر موحب شد میزان درآمدها و شمار گردشگران بیش از یک سوم کاهش داشته باشد.

پیش از بمب گذاری ها و حملات تروریستی نیز گردشگری ترکیه به سبب بایکوت روسیه پس از انهدام یک فروند هواپیمای روس در مرز میان دو کشور، با بحران روبه رو شده بود؛ اما حتی با عادی شدن روابط میان دو کشور، گردشگری فرصتی برای احیا نیافت و کودتای نافرجام ترکیه در جولای گردشگران بیشتری را از سفر به این کشور ترساند.

همه امیدها برای بهبود شرایط گردشگری در سال 2017 نیز فقط چند ساعت پس از شروع سال نو و با حمله یک مرد مسلح به یک کلوپ شبانه و کشتن 30 نفر از بین رفت. اغلب قربانیان این حمله تروریستی گردشگران خارجی از منطقه خاورمیانه بودند و به همین دلیل، بیشتر گردشگران عرب مانند اروپایی ها ترجیح دادند از این پس به مناطق امن تر سفر نمایند.

در دسامبر 2016، اتحادیه هتلداران ترکیه نسبت به کاهش میزان اشغال هتل ها هشدار داد و به همین دلیل، بسیاری از هتل داران ضرر کردند و 40 درصد نیروی کار خود را اخراج کردند.

استانبول بزرگترین شهر ترکیه، مرکز بحران ها بوده است و پس از چند بمب گذاری در نزدیکی مسجد تاریخی سلطان احمد معروف به مسجد آبی در ژانویه 2015، خیابان استقلال در ماه مارس و فرودگاه آتاتورک در ماه ژوئن، میزان اشغال هتل های این شهر در اوج فصل گردشگری به کمتر از 40 درصد نزول پیدا کرد.

در این شهر قدیمی که روزی شاهد صف های طولانی بلیت فروشی در مقابل کاخ توپقاپی، مسجد ایاصوفیه یا آب انبار بیزانس بود، این روزها فروشندگان و راهنمایان تور بی کار هستند. مغازه داران در بازار بزرگ استانبول چای می نوشند و گاهی برای جذب توریست های رهگذر فریاد می زنند که بیشتر آن ها از کشورهای عربی یا آسیای شرقی هستند، اما کسب و کار همچنان راکد است.

بازار قدیمی صندل بدستان نیز که به تازگی با هزینه فراوان مرمت شده، این روزها تقریبا متروک است و با شرایط عادی بسیار فاصله دارد، جایی که در سال های گذشته حتی در اوسط زمستان نیز مملو از مردم و گردشگر بود.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3524

به "اوضاع پریشان یکی از قدیمی ترین بازارهای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوضاع پریشان یکی از قدیمی ترین بازارهای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید