بازار داغ ماشین های دست دوم

به گزارش پرسینا بلاگ، آن طور که از بازار خودروهای دست دوم خبر می رسد، این بازار علاوه بر مشتریان همیشگی، با موجی از متقاضیان جدید نیز روبه رو شده است.

بازار داغ ماشین های دست دوم

به گزارش خبرنگاران، دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: این متقاضیان جدید همان هایی هستند که تا پیش از انفجار قیمت در بازار خودرو، مشتری صفر کیلومترها بودند، اما کاهش قدرت خریدشان در کنار رشد قیمت، آنها را روانه محدوده دست دوم ها نموده است.

طی امسال، بازار خودرو نیز به موازات سایر بازارها رشد قیمت را تجربه نموده و اخیراً نیز رکوردهایی جدید را به ثبت رساند، از جمله پراید 50 میلیونی و پژو 206 بالای 100 میلیون تومان. با توجه به این اتفاق، فاصله ای بزرگ میان قیمت خودروها و قدرت خرید مشتریان ایجاد شد و در نتیجه خیلی ها از بازار خودروهای صفر کیلومتر خارج شدند. در بین مشتریانی که قدرت خرید خود را در بازار صفر کیلومترها از دست دادند، بخشی از آنها توانستند به بازار دست دوم ها ورود نموده و شانس خود را برای خرید، آنجا امتحان نمایند.

به عنوان مثال، دسته ای از مشتریان که قصد داشتند با شرکت در طرح های پیش فروش خودروسازان، صاحب خودرو شوند، پس از رشد شدید قیمت ها تصمیم دریافتد محصولی دست دوم را خریداری نمایند. احتمالاً آنها با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسیده اند که با توجه به صعود منحنی قیمت خودروهای صفر کیلومتر، توان خرید در این بخش را ندارند و بهتر است خودرویی دست دوم بخرند. این ماجرا البته فقط مختص خودروهای داخلی نیست، چه آنکه انفجار قیمت وارداتی ها نیز بخشی از مشتریان مدل های صفر کیلومتر را در این بازار به سمت دست دوم ها سوق داده است. اگر بخواهیم دلایل کلی رونق دریافت بازار خودروهای دست دوم را آنالیز کنیم، با چند علت اصلی و فرعی روبرو می شویم که هر کدام نقش خاصی در این رونق داشته و دارند.

بدون شک اصلی ترین دلیل رونق دریافت بازار خودروهای دست دوم، رشد شدید قیمت صفر کیلومترها است. هرچند قیمت در بازار مدل های دست دوم نیز متناسب با صعود قیمت صفر کیلومترها بالا رفته، با این حال این بازار باز هم مقصدی قابل قبول برای بخشی از مشتریان که قدرت خریدشان را در بازار اصلی از دست داده اند، بوده و است. به عنوان مثال، کسی که تا قبل از رشد قیمت ها قدرت خرید تندر 90 صفر کیلومتر را داشته، حالا توانایی خرید مدل دست دوم این محصول یا محصولاتی دیگر را دارد. این ماجرا در خصوص آنهایی که در طرح های پیش فروش خودروسازان شرکت نموده و مشمول قیمت گذاری در حاشیه بازار شده اند نیز صدق می نماید. این دسته از مشتریان، با در نظر دریافت توان خرید خود اقدام به شرکت در پیش فروش ها نموده اند و حالا باید چند میلیون تومان بالاتر از آنچه تصور می کردند و متناسب با توان خریدشان بوده، هزینه نمایند تا خودروی ثبت نامی را تحویل بگیرند. با این حساب، بسیاری از آنها ناچار شده اند قید خودروی ثبت نامی را زده و به بازار دست دوم ها رجوع نمایند.

جدا از بحث کاهش قدرت خرید، احتمالاً هستند بعضی شهروندان نیز که تورم انتظاری، آنها را به سمت خرید خودروهای دست دوم برده تا از این راه، ارزش پول خود را حفظ نمایند. چشم اندازی که از آینده خودروسازی کشور و منحنی قیمت وجود دارد، به هیچ وجه امیدوارنماینده نیست و تصور عمومی بر افت فراوری و افزایش قیمتی بیش از اینها راسخ است. این همان تورم انتظاری است که هم بازار خودروهای صفر کیلومتر را تحت تأثیر قرار داده و هم دست دوم ها را. بعضی که توان اقتصادی شان اجازه می دهد، به سراغ خرید خودروهای صفر کیلومتر رفته اند و بعضی دیگر، دست دوم ها را انتخاب نموده اند و هر دو دسته این اقدام را در راستای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول خود انجام داده اند؛ بنابراین گزاف نیست اگر بگوییم بخشی از نقدینگی موجود در جامعه، سر از بازار خودروهای دست دوم درآورده و به نوبه خود سبب رونق دریافت آن شده است.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 180

به "بازار داغ ماشین های دست دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار داغ ماشین های دست دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید