باید برای دارندگان نشان ملی مرغوبیت امتیاز ویژه قائل شویم

به گزارش پرسینا بلاگ، حسین خواجه بیدختی گفت: برگزاری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی از سال 90 به صورت دوسالانه آغاز شده و تا سال 96 متوجه این موضوع نبودیم که دارندگان این نشان باید امتیاز و شرایط ویژه ای نسبت به بقیه دریافت نمایند.

باید برای دارندگان نشان ملی مرغوبیت امتیاز ویژه قائل شویم

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، پنجمین دوره داوری نشان ملی از شهریور امسال از سوی معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال برگزاری است.

از سال 90 برگزاری داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی بر پایه اهداف پروژه یونسکو در مورد اعطای نشان مرغوبیت صنایع دستی اعم از ایجاد استانداردهای دقیق مرغوبیت در صنایع دستی، ترویج نوآوری و یاری به بازاریابی این محصولات، همچنین به منظور حضور پیروز تر در برنامه داوری بین المللی پایه گذاری شده است.

حسین خواجه بیدختی، مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی درباره روند برگزاری پنجمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت اظهار داشت: این اداره کل متولی نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی است که جزو برنامه های ترویجی وزارتخانه محسوب می گردد. این اتفاق از سال 90 به صورت دوسالانه در کشور برگزار می گردد و یک سری آثار منتخب از صنعتگران یا فعالان حوزه صنایع دستی بر اساس چهار محور مرغوبیت، اصالت، نوآوری و قابلیت بازاریابی و احترام به مسایل زیست محیطی انتخاب می شوند.

او اضافه نمود: این آثار در مرحله اول در استان داوری و در مرحله دوم داوری نهایی انجام می گردد که سال های گذشته در ستاد بوده و امسال به صورت منطقه ای برگزار می گردد. در حال حاضر دو منطقه غرب به مرکزیت کرمانشاه و منطقه جنوب به مرکزیت شیراز برگزار گردیده و استان های مرکزی احتمالا در تهران داوری خواهند شد.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی ادامه داد: بعد از ممیزی اولیه در مرحله اول داوری بیش از 50 درصد آثار، مهر نشان ملی را می گیرند. در اولین دوره (1390) از مجموع 753 اثر، 335 اثر، در دومین دوره (1392) از مجموع 976 اثر، 622 اثر، در سومین دوره (1394) از مجموع 2106 اثر، 1139 اثر و در چهارمین دوره (1396) نیز از مجموع 750 اثر تاییدشده در داوری استانی، 346 اثر نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را کسب کردند.

او اضافه نمود: پنجمین دوره داوری نشان مرغوبیت نیز از شهریور امسال در حال برگزاری است و نسبت به انتخاب و برگزاری داوری اولیه در استان اقدام و سهمیه تعیین شد که دقت داوری در انتخاب آثار بیشتر شده و آثار بی ربط در مرحله نهایی اجازه حضور نمی یابند.

بیدختی توضیح داد: این داوری به صورت منطقه ای با مرکزیت استان های کرمانشاه، فارس، قزوین، تهران، اصفهان برگزار می گردد که در این دوره استان اصفهان انصراف داد و استان مرکزی و شمالی و قزوین به لحاظ محدودیت های اعتباری که داشتند، آثارشان در تهران داوری خواهند شد. داوری این دوره براساس سهمیه ای که برای هر استان در نظر گرفته شده، انجام می گردد. بعد از ارزیابی توسط استان، آثار جمع آوری و در تاریخ مقرر که از قبل اعلام شده به منطقه مورد نظر برای داوری ملی ارسال می گردد.

بیدختی اضافه نمود: داوری استان های مرکزی آبان ماه امسال در تهران برگزار می گردد. از مجموع 588 اثر راه یافته به داوری دو منطقه غرب و جنوب، 220 اثر با اکثریت آرا پیروز به دریافت نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع دستی شدند و آثار 19 استان باقی مانده منطقه شمال و مرکز کشور در ماه های آبان و آذر امسال مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

او اضافه نمود: تاکنون از استان کردستان، 11 اثر، آذربایجان غربی با 14 اثر، کرمانشاه با 17 اثر، همدان با سه اثر، ایلام چهار اثر، اردبیل 15 اثر، کهگیلویه و بویراحمد با چهار اثر، خوزستان با 17 اثر، سیستان و بلوچستان با 25 اثر، فارس با 49 اثر، هرمزگان با هفت اثر و کرمان با 25 اثر منتخب نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شده اند.

معیارهای داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی

او درباره معیارهای داوری این آثار شرح داد: اولین معیار ما مرغوبیت است و این که مراحل نهایی کار در فراوری و آفرینش اثر رعایت شده باشد. دوم موضوع اصالت اثر است و اینکه از طرح ها یا مواد اولیه غیرایرانی برای آثار استفاده گردد یا نشانه ها و هویت فرهنگی غیرایرانی در آن تجلی پیدا کند.

مدیر دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی درباره معیارهای داوری آثار گفت: مباحث نوآوری در فرایند محصول و اینکه اثر ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد و بحث قابلیت های بازار که به قیمت باشد و قابلیت فروش و عرضه در بازارهای هدف را داشته باشد، در داوری ها در نظر گرفته می گردد. همچنین وجود پیش شرط هایی همچون احترام به محیط زیست و برگشت پذیری، داشتن مسئولیت اجتماعی همانند اینکه در فراوری و آفرینش اثر، مقررات مربوطه مثل قانون کار و عدم بکارگیری بچه ها برای فراوری اثر رعایت شده باشد که یقین حاصل کنیم که این کالا پاک است، مدنظر داوران برای انتخاب آثار بوده است.

مزایای دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی

بیدختی درباره مزایای داشتن نشان ملی مرغوبیت برای آثار صنایع دستی شرح داد: مزایایی را برای نشان مرغوبیت صنایع دستی متصور هستیم که دارندگان آن می توانند در تبلیغات این آثار به این نشان اشاره نمایند یا از ظرفیت های نشان ملی استفاده نمایند. همچنین حمایت از هنرمندان دارای نشان برای شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه برای دریافت نمایندگان نشان و طبیعتا برنامه نشان ملی پیش درآمدی خواهد بود بر بحث نشان بین المللی یونسکو که توسط شورای جهانی صنایع دستی از چند سال پیش در حال مدیریت است.

ضرورت فراهم کردن امتیازات بیشتر برای دارندگان نشان ملی

مدیر دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی با بیان اینکه لازمه حاکمیت این نشان این است که تسهیلات خاصی را برای دارندگان آن در نظر بگیرند، اظهار کرد: وقتی استقبال و رقابت فشرده ای برای کسب این نشان وجود دارد، تعیین است که ظرفیت های نهفته ای در این نشان وجود دارد از جمله این که در بازار به عنوان یک برند می توان از آن استفاده کرد، ولی این کافی نیست. معاونت صنایع دستی باید به عنوان امتیاز به این هنرمندان مواردی همچون تخفیف هایی در غرفه های فروش نمایشگاهی، ایجاد تسهیلات بانکی برای آن ها و موارد این چنینی را فراهم آورد که در حال پیگیری هستیم تا فرقی میان دارنده نشان و آن هایی که این نشان را ندارند، قائل شویم.

او اضافه نمود: برگزاری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی از سال 90 به صورت دوسالانه آغاز شده و تا سال 96 متوجه این موضوع نبودیم که دارندگان این نشان باید امتیاز و شرایط ویژه ای نسبت به بقیه دریافت نمایند. ولی اکنون نظرمان این است که چون این آثار، عصاره کیفیت محصولات صنایع دستی هستند و دارندگان آن همه موارد را در خلق یک اثر رعایت می نمایند تا پیروز به دریافت این نشان شوند، ما هم باید امتیاز و تسهیلات ویژه ای را علاوه بر ظرفیتی که وجود دارد، برای آنها در نظر بگیریم.

بیدختی با اشاره به اینکه در سرانجام این داوری ها، مهر اصالت به این آثار برگزیده اهدا خواهد شد، توضیح داد: نظرمان این است که این آثار در گالری های تخصصی خود در استان ها به نمایش گذاشته گردد و این پیغام را به مخاطبان برسانند که کالای نفیس از نظر ما چه خصوصیاتی دارد. مهم فقط نفاست فراوری یا آفرینش اثر نیست، اینکه روش تاثیرگذاری در بازار را در خلق یک اثر و روش نوآوری را در آن مستتر بدانید ملاک است تا در سنوات بعدی بتوانند برای آثارشان بهتر تصمیم بگیرند. این موضوع به شفاف شدن نگاه صنعتگران صنایع دستی به آثارشان یاری می نماید .

او اضافه نمود: برنامه ما این است که این آثار برگزیده را به امانت بگیریم و در نگارخانه های مختلف در کشور با میزبانی استان ها به نمایش بگذاریم. همچنین این داوری در کشور زمینه ای را ایجاد می نماید برای شناسایی آثار شاخص و برگزیده برای مشارکت در داوری های بین الملی. این داوری هر دوسال یک بار بر اساس سهمیه ای که برای هر کشور در نظر گرفته شده برگزار می گردد که آخرین آن به میزبانی ایران در سال 2018 برگزار گردید. تاکنون 318 اثر از کشور ایران در طی هفت دوره برگزاری مسابقات شورای جهانی صنایع دستی پیروز به کسب گواهی بین المللی گردد.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1930

به "باید برای دارندگان نشان ملی مرغوبیت امتیاز ویژه قائل شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید برای دارندگان نشان ملی مرغوبیت امتیاز ویژه قائل شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید