با رعایت این نکته ها دیگر نگران تعویض روغن نباشید

به گزارش پرسینا بلاگ، وظیفه اصلی روغن موتور روانکاری قطعات متحرک موتور و جلوگیری یا به حداقل رساندن سایش و اصطکاک آن ها است. روغن موتو همچنین وظیفه خنک کاری قطعات و جذب رسوبات و ذرات معلق را بر عهده دارد. در این مطلب به نکات کاربردی در مورد روغن موتو و زمان تعویض آن خواهیم پرداخت.

با رعایت این نکته ها دیگر نگران تعویض روغن نباشید

ارتباط مصرف سوخت با روغن موتور

زمانی که موتور خودرو در حال کار است دمای آن بسیار بالا می رود. همین مسئله روی عملکرد قطعات موتور تأثیر می گذارد و اگر موتور به درستی محافظت نگردد قطعات آن در معرض آسیب قرار خواهند گرفت. وظیفه محافظت از موتور خودرو بر عهده روغن موتور است. بنابراین تعویض روغن بهترین راه برای تضمین کارکرد مناسب موتور خودرو با بازده بالا است.

به راحتی می توان با تعویض روغن در زمان مناسب جان دوباره ای به موتور خودرو بخشید. البته باید توجه داشته باشید که هر روغن موتوری برای موتور خودرویتان مناسب نیست و باید به نوع سوخت و سال ساخت خودرو و استانداردهای روغن توجه کنید.

احتیاج است که روغن موتور را بر اساس یک برنامه منظم تعویض کنید. چنانچه روغن موتور را به موقع تعویض کنید موتور در وضعیت مطلوبی کار خواهد نمود و همین قضیه می تواند تا حدودی موجب کاهش مصرف سوخت نیز گردد.

سیاه شدن روغن موتو

عده ای از افراد تصور می نمایند که سیاه شدن روغن دلیل بر بی کیفیت بودن آن است در حالی که عکس این قضیه کاملا درست است. یعنی اگر روغن بعد از مدتی که از کارکرد آن گذشت کماکان رنگ اولیه خود را حفظ نموده بود باید به کیفیت آن شک کنید زیرا روغن مناسب تمام ذرات، آلودگی ها و دوده های موجود در موتور را جذب می نماید و به مرور سیاه می گردد. در واقع سیاه شدن روغن دلیل بر عملکرد مناسب آن است.

بنابراین اگر روغن موتو شما دیر سیاه می گردد یعنی نمی تواند آلودگی های حاصل از احتراق در موتور را جذب کند و به همین دلیل این آلودگی ها در خبرنگارانه ها رسوب می نمایند و به مرور موجب خراب شدن آن می شوند.

هنگام تعویض روغن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

- با توجه به عوامل مختلفی مانند کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، نحوه رانندگی، ترافیک و بسیاری از موارد دیگر، در هنگام تعویض روغن نمی توان تنها به عدد روی کیلومتر خودرو اکتفا کرد و همواره توصیه می گردد که روغن قبل از رسیدن به حداکثر کارکرد خود تعویض گردد.

- به هیچ وجه نباید از روغن های با سطح کارایی پایین تر در خودرو های با تکنولوژی بالاتر استفاده کرد.

- در خصوص استفاده از روغن موتو با سطح کیفی بالاتر برای موتورهای قدیمی نیز باید جانب احتیاط را رعایت کرد و این اختلاف نباید خیلی زیاد باشد.

- هرگز دو روغن موتو متفاوت را با هم مخلوط نکنید، زیرا مواد افزودنی موجود در روغن ها با هم تفاوت دارند و ترکیب کردن آن ها اثرات غیر قابل پیش بینی دارد و می تواند به موتور آسیب بزند.

- تخلیه روغن بوسیله دستگاه های مکش از بالا به اندازه تخلیه به وسیله کارتر کارایی لازم را ندارد. به همین دلیل بهتر است هر چند وقت یک بار روغن را از کارتر خارج کنید.

- هنگام تعویض روغن بهتر است فیلتر روغن نیز تعویض گردد.

- در انتخاب روغن موتو همواره باید به کیفیت و تکنولوژی ساخت آن دقت کنید.

- همواره غلظت و کیفیت روغن موتو را به وسیله گیج روغن بسنجید البته انجام این به اندکی مهارت احتیاج دارد.

- اگر صدای موتور خودرو نسبت به گذشته افزایش پیدا نموده است یکی از دلایل آن می تواند فرسوده شدن روغن و یا نامناسب بودن آن باشد. در مواجهه با چنین حالتی روغن موتو را تعویض کنید.

- روشن شدن چراغ روغن نشان دهنده کم شدن روغن در موتور خودرو است. در چنین وضعیتی ابتدا روغن را تا اندازه مناسب سرریز کنید و در اولین فرصت برای پیدا کردن نشتی احتمالی اقدام کنید.

- در صورتی که حتی از خودرو استفاده نمی کنید حداقل سالی یک بار روغن آن را تعویض کنید.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: دیوار
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 329

به "با رعایت این نکته ها دیگر نگران تعویض روغن نباشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با رعایت این نکته ها دیگر نگران تعویض روغن نباشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید