خوراکی های مناسب برای گرمازدگی؛ از هویج تا آب زرشک

روزنامه شهروند: هوا گرم تر شده و همه دنبال راهی برای خنک تر شدن اند. در این روز های گرم و کشدار، می توان برای خنک شدن از میو ه ها و غذا هایی استفاده کرد که احساس بهتری به ما بدهد. میوه های تابستانی به تنوع، خوشمزگی و رنگین بودن شان شناخته می شوند و حتی می توانند جایگزین بعضی وعده های غذایی شوند. توت ها، گلابی، انگور، هلو، زردآلو و سیب و خربزه و طالبی و... همه در این گروه قرار می گیرند.

خوراکی های مناسب برای گرمازدگی؛ از هویج تا آب زرشک

این میوه ها آب فراوانی هم درون خودشان دارند و می توانند همین آب را به ما منتقل نمایند. اغلب این میوه ها آب و آنتی اکسیدان زیادی دارند. این میوه ها بهترین منبع برای خنک ماندن به شمار می روند و حتی می توانند در رژیم های غذایی ما گنجانده شوند و به صورت سالاد یا اسموتی مصرف شوند.

خوراکی های خنک نماینده

هندوانه

90 درصد هندوانه آب است و یاری می نماید در گرما بدن تان آب کافی را در خود داشته باشد. همچنین هندوانه حاوی مقدار زیادی ویتامین A و C است، چربی ندارد و در آن لیکوپن (آنتی اکسیدانی که به جلوگیری از سرطان و بیماری های قلبی و عروقی یاری می نماید) پیدا می گردد.

طالبی و خربزه

خربزه هم آب زیادی دارد و یاری می نماید در گرمای زیاد و دمای بالای هوا آب بدن مان حفظ گردد. طالبی و خربزه هر دو کالری کمی داشته و پتاسیم فراوانی دارند. اگرچه این دو، منبع غنی مواد غذایی نیستند، اما میزان کم پروتیین، چربی و کربوهیدرات، آن ها را برای کاهش وزن، دیابت، فشارخون و اختلالات قلبی و عروقی ایده آل می نماید. خربزه همچنین به عنوان یک داروی ادرارآور تلقی می گردد که به دفع سموم ناخواسته در بدن یاری می نماید.

مرکبات

مرکباتی مثل پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش ازجمله خنک نماینده ترین میوه ها هستند. این میوه ها صرفنظر از طعم خوبشان، می توانند سلامت شما را حفظ نموده و سبب شوند جوان تر به نظر برسید. مرکبات غذایی بسیار خوب برای سلامت پوست هستند، زیرا دارای مواد گیاهی بسیاری هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می نمایند؛ ازجمله فلاوانون ها، آنتوسیانین ها، پلی فنول ها و ویتامین C. همچنین مرکبات در عمل هضم بسیار اهمیت دارند، زیرا به تجزیه غذا های سنگین و چرب یاری می نمایند.

هویج رنده شده

در گرمای تابستان می توانید به هویج رنده شده اعتماد کنید. قند موجود در این سبزیجات طبیعی هستند، در نتیجه علاوه بر انرژی رسانی، آب بدن تان را هم تأمین می نمایند. خوردن هویج رنده شده که از قبل در یخچال گذاشته اید، علاوه بر این که خنک تان می نماید، میزان زیادی ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر به بدن تان می رساند.

سبزیجات خنک

خیار، تربچه، کاهو و سبزیجاتی مثل اسفناج و منداب و نعناع در گروه سبزیجات خنک قرار می گیرند. همه این سبزیجات دارای مقدار فراوان آب بوده و می توانند خون را رقیق نموده و به بدن یاری نمایند تا گرما آزاد کند که این عمل اثر خنک نماینده دارد. راه های زیادی برای ترکیب این سبزیجات در رژیم غذایی وجود دارد. فقط کافی است تا آن ها را در سالاد تابستانی خود بریزید، در یک کاغذ برنج بپیچید تا رول های سبزیجات به سبک تایلندی درست کنید یا آن ها را در سوپ سرد گازپاچو پوره کنید.

خیار

مقدار فراوان آب در خیار، همراه با طعم تازه و ترد این سبزی، آن را تبدیل به یک سبزی تابستانی عالی نموده است. خیار به خاطر خواص دارویی خود هم مورد توجه است. خیار همچنین خاصیت ادرارآوری دارد که سبب می گردد مواد سمی از بدن خارج شده و پوست و بافت بدن شما را هم سالم نگه دارد. خیار دارای کالری کم و مقدار کمی قند، کربوهیدرات و چربی است. همچنین این سبزی دارای مقدار زیادی ویتامین B، فسفر، کلسیم، روی و دیگر مواد معدنی است. خیار های خردشده را روی ساندویچ یا برگر گذاشته یا با ماست، لیمو و نعناع ترکیب کنید.

تربچه

تربچه دارای آب فراوان است و منبع غنی ویتامین C به شمار می رود. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهاب دارد. همچنین تربچه منبع غنی پتاسیم است که خطر سنگ کلیه را کم نموده و مواد معدنی مانند گوگرد، آهن و ید دارد.

نعناع

نعناع و سوسنبر هر دو خاصیت خنک نماینده و آرامش بخش دارند و رایحه تند آن ها در هنگام گرما می تواند کمبود انرژی را در شما از بین ببرد. این ماده قبلا توسط گیاهخواران استفاده می شده است تا چای گیاهی، سنبل الطیب، پماد و محصولات دیگری بسازند که سبب آرامش ذهن و بدن می گردد. به علاوه نعناع به سوءهاضمه و التهاب که اغلب در روز های تابستان ما را آزار می دهند، یاری می نماید.

لیموترش

حتما می دانید که در هر فصلی از سال، باید به میزان کافی آب نوشید، اما در فصل تابستان به علت گرمای هوا این احتیاج پررنگ تر می گردد. در نتیجه ضروری است که روزانه حداقل یک ونیم لیتر آب بنوشید. البته نوشیدن آب خالی برای خیلی ها چندان دلچسب نیست. در این صورت است که می توانید کمی آب لیموترش به داخل آب خنک تان بچکانید. این کار باعث می گردد که آب بیشتری بنوشید و البته بدن تان خنک تر بماند. می توانید به شربت آبلیمو نیز فکر کنید. فقط ضروری است میزان قند افزوده به آن را کنترل کنید.

کدوی بخارپز

بخارپزکردن سبزیجات یکی از بهترین روش ها برای حفظ کردن آب داخل آنهاست. شما می توانید سبزیجات مورد علاقه خود را امتحان کنید. بهتر است بدانید که کدو سرشار از آب است و به همین دلیل مصرف آن در هوای گرم بسیار توصیه می گردد.

توت فرنگی

توت فرنگی سرشار از آب است و درعین حال شیرینی آن می تواند بهترین دسر پس از غذا باشد. فرقی نمی نماید که آن را به صورت میوه تازه میل کنید یا این که از قبل کمپوت تهیه نموده باشید. در هرحال توت فرنگی دوست روز های گرم است. البته در تهیه کمپوت یا پوره آن احتیاج به شکر زیاد ندارید. یادتان باشد که توت فرنگی و همچنین هلو سرشار از آب هستند.

آب دوغ خیار

آب دوغ خیار نقش موثری در آبرسانی سریع به بدن، رفع تشنگی، گرما زدگی و دفع سموم از بدن دارد. آرام بخش، خواب آور و خونساز است و انرژی بدن را هم افزایش می دهد.

به این توصیه ها توجه کنید

  • خام بخورید:

    خوشبختانه برای ما میوه ها و سبزیجات خام یک غذای تابستانی عالی هستند و احتیاج به آماده کردن نداشته یا کار کمی دارند. اگر باید غذا بپزید، به روش های آشپزی سریع فکر کنید؛ ازجمله بخارپزکردن، سفیدکردن و سرخ کردن سریع.
  • ادویه بزنید:

    این مسأله اتفاقی نیست که بیشتر مردمی که در نواحی گرم جهان هستند، غذا های ادویه دار زیاد می خورند. مقدار متعادل از ادویه هایی مثل زنجبیل تازه، فلفل قرمز، کاین و فلفل سیاه در ابتدا شما را گرم می نمایند، اما در واقع به خنک شدن تان یاری می نمایند. مقداری فلفل قرمز به ماهی بریان شده یا آبی که مرغ را در آن می خوابانید، اضافه کنید یا با زنجبیل تازه رنده شده، روغن کنجد، سویا و سرکه سفید، سرکه خنک نماینده درست کنید.

نوشیدنی ها

شربت سکنجبین

سکنجبین برای رفع عطش گزینه بسیار مناسبی است. از نظر طب سنتی این شربت دافع صفراست و صفرای اضافی را از بدن خارج می نماید. با نوشیدن شربت سکنجبین می توانید التهاب ناشی از گرما را از خود دور کنید. اگر این شربت را با تخم کاسنی و گلاب ترکیب کنید، خواص آن چندبرابر خواهد شد. نوشیدن این شربت به کسانی که معده ضعیفی دارند یا دچار مسائل رحمی و زخم های گوارشی هستند، توصیه نمی گردد.

همچنین از نوشیدن این شربت در زمان حالت تهوع هم خودداری کنید. برای تهیه شربت سکنجبین 2 قاشق سرکه طبیعی را با 5 قاشق عسل و چند گیاه ترکیب کنید و به آن 4 قاشق آب بدون کلر یا هر مقداری که باعث غلیظ شدن شربت می گردد، اضافه کنید. می توانید داخل شربت سکنجبین مقداری خیار ریزشده، یخ و نعناع تازه بریزید و میل کنید.

آب طالبی

آب طالبی از خشک شدن پوست شما در تابستان جلوگیری نموده و باعث جلوگیری از سفیدشدن زودرس و ریزش مو می گردد. آب طالبی همچنین برای رفع مسائل قلبی، بی خوابی، دندان درد و قاعدگی بسیار مفید است. افزودن شکر به آب طالبی برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی گردد. می توانید برای بچه ها این ترکیب خوشمزه را با بستنی درست کنید. تابستان ها علاوه بر یخ با قراردادن تکه های طالبی در فریزر می توانید آب طالبی تگری درست کنید.

به لیمو

به لیمو بوته ای که برگ های آن خواص زیادی دارد. برگ های این گیاه دارای بویی همچون لیمو هستند. دم نموده به لیمو برای چربی سوزی بسیار موثر است. این نوشیدنی همچنین باعث تقویت عضلات و سیستم ایمنی بدن می گردد و کاهش دهنده اضطراب است. برای تهیه این نوشیدنی به مقداری از برگ به لیمو، آب داغ با دمای 80درجه اضافه کنید و پس از خنک شدن بنوشید. اگر دوست دارید نوشیدنی شما شیرین باشد، پس از افزودن آب داغ به آن مقداری عسل بیفزایید.

آب زرشک

شربت زرشک علاوه بر این که خون شما را تصفیه می نماید، به خاطر مزه ترش آن، بسیار برای رفع عطش مناسب است. این شربت پایین آورنده چربی خون، تنظیم نماینده قندخون و فشارخون است. همچنین این شربت در درمان سنگ کیسه صفرا بسیار مفید بوده و کوچک نماینده شکم نیز هست. برای تهیه آب زرشک به دو روش می توانید عمل کنید؛ اول این که 250گرم زرشک سیاه را پس از تمیزکردن با آب سرد بشویید، سپس آن را داخل یک ظرف غیرفلزی به همراه 6 تا 8 لیوان آب ریخته و به مدت 24ساعت بگذارید که در آب بماند. بعد آن را داخل مخلوط کن بریزید و در آخر از صافی رد کنید.

در روش دوم شما باید یک کیلوگرم زرشک را پس از تمیزکردن با آب بشویید و 6 تا 8 لیوان آب را روی گاز قرار دهید تا بجوشد، بعد زرشک ها را به آن اضافه کنید، سپس درِ قابلمه را ببندید و بگذارید که سرد گردد. این مخلوط را به مدت 24ساعت داخل یخچال بگذارید. آب زرشک شما آماده است، فقط آن را با آبکش صاف کنید و تفاله هایش را بگیرید. آب زرشک برای کسانی که به خاطر عطش، روزانه مقدار زیادی آب مصرف می نمایند، بسیار مفید است.

آب آلبالوی ترش

آب آلبالو یا دمنوش آلبالوی ترش علاوه بر رفع عطش و تشنگی، برای افرادی که فشارخون بالا دارند، بسیار مفید است. جالب است که بدانید هر چقدر نوشیدنی ها شیرین تر باشند، گرمی آن ها بیشتر است. به همین دلیل توصیه می گردد که آن را به صورت خام یا شربت کم شیرین بهره ببرید. اگر می خواهید کمی آب آلبالوی تان را شیرین کنید، شربت سکنجبین به آن اضافه کنید. آلبالو همچنین برای رفع تهوع، اضطراب و تلخی دهان بسیار موثر است.

خاکشیر و تخم شربتی

خاکشیر را حتما به صورت یخ زده و با آبلیمو بهره ببرید، در غیراین صورت به جای رفع گرمازدگی باعث حالت تهوع در شما می گردد. برای این که لازم نباشد مدام درگیر پاک کردن و خیساندن خاکشیر باشید، مقدار زیادی از آن را تهیه نموده و پس از شستن داخل قالب های یخ ریخته و روی آن مقداری آب بریزید.

به این ترتیب همواره به خاکشیر تمیز و سرد دسترسی دارید. تخم شربتی از دانه های گیاه ریحان به دست می آید و بعد از ترکیب شدن با آب، به حالت ژله ای درآمده و آب را در خود جذب می نماید که همین باعث رفع عطش و گرمازدگی می گردد. از دیگر فواید تخم شربتی می توان به درمان عفونت، یبوست و موثر برای کم کردن وزن اشاره نمود.

شربت گلاب

شربت گلاب یک نوشیدنی خوش طعم برای درمان افسردگی، وحشت، تقویت قلب و رفع نماینده ضعف است. این شربت را می توانید به تنهایی یا همراه با عرقیجات دیگر میل کنید. برای تهیه شربت گلاب، نبات و گلاب را با شعله ملایم بجوشانید و در حین جوشیدن کف های آن را بردارید. وقتی شربت شما نصف شد، زعفران را با مقداری گلاب ترکیب نموده و به شربت تان اضافه کنید. شربت شما آماده است. به افراد گرمازده مقداری گلاب و یخ بخورانید تا دچار استفراغ شده و سموم از بدن شان رفع گردد.

منبع: برترین ها

به "خوراکی های مناسب برای گرمازدگی؛ از هویج تا آب زرشک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی های مناسب برای گرمازدگی؛ از هویج تا آب زرشک"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید