روزانه چه تعداد تست کرونا در کشور انجام می گردد؛ اولویت با چه کسانی است؟ ، آمار کیت های تشخیص کرونا در ایران

به گزارش پرسینا بلاگ، رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: بیش از 220 هزار کیت تشخیصی به ایران اهدا و حدود 80 هزار مورد آن مصرف شده است. اکنون روزانه 6 هزار تست کرونا در 50 آزمایشگاه دولتی انجام می گیرد و جواب نمونه ها 48 ساعته آماده می گردد.

روزانه چه تعداد تست کرونا در کشور انجام می گردد؛ اولویت با چه کسانی است؟ ، آمار کیت های تشخیص کرونا در ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، علیرضا بیگلری اضافه کرد: 70 آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور تایید شده که بیش از 50 آزمایشگاه آن فعال است و طی روزهای آینده همه این 70 آزمایشگاه با در اختیار داشتن کیت تشخیصی کرونا فعال می شوند.

وی ادامه داد: همه این آزمایشگاه ها دولتی هستند و سازمان جهانی بهداشت، ایران را به خاطر این فعالیت انستیتو پاستور و وزارت بهداشت تحسین کرد که توانست در مدت کوتاه حدود سه هفته ای این تعداد آزمایشگاه را در کشور تجهیز و راه اندازی کند.

بیگلری گفت: این ظرفیت عظیم تشخیصی به جز افزایش ظرفیت سه برابری خود ساختمان انستیتو پاستور برای انجام تست تشخیص ویروس کروناست. اکنون روزانه بیش از 2هزار تست تشخیصی را در انستیتو پاستور انجام می دهیم و در کل 50 آزمایشگاهی که اکنون در کشور فعال هستند، روزانه 6 هزار تست انجام می گردد و ظرف یکی دو هفته آینده این ظرفیت به 10 هزار تست در روز می رسد و حتی بیش از این هم امکانپذیر است.

وی گفت: این 50 آزمایشگاه تشخیص کرونا اکنون در دانشگاه های علوم پزشکی مستقر هستند و در این آزمایشگاه ها از زاهدان گرفته تا همدان و شیراز و مشهد همان شیوه آزمایشی اجرا می گردد که در آزمایشگاه مرکزی انستیتو پاستور انجام می گردد.

  • جدیدترین آمار مبتلایان کرونا در ایران؛ 85 فوتی در 24 ساعت | موارد ابتلا در استان ها؛ 4 استان به هشدار رسیدند

  • سرلشکر باقری: آغاز روال خلوت کردن شهرها در 24 ساعت آینده | شرایط کل ملت ایران ظرف 10 روز آینده رصد می گردد

بیگلری اضافه کرد: کوشش برای ایجاد توان آزمایشگاهی برای این است که بتوانیم موارد مشکوک بستری و مراجعه نماینده به بیمارستان ها را در سریعترین زمان ممکن تعیین تکلیف کنیم. چون بیمارستان ها باید به سرعت بیماران مبتلا به ویروس کرونا را از سایر افراد مشکوک تفکیک نمایند و اگر یک بیمار کرونا مثبت در کنار یک فرد کرونا منفی بستری باشد، آلودگی را انتقال می دهد و به سرعت بیماری گسترش پیدا می نماید. علاوه بر آن کادر درمان هم باید بیماران کرونا مثبت را بشناسند تا بتوانند خدمات مناسب ارائه نمایند.

  • تعداد کیت های تشخیص کرونا در ایران

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره تعداد کیت های تشخیصی موجود در کشور گفت: روزی که مشکل کرونا در کشور آغاز شد، از حدود یک ماه قبل از آن کیت استاندارد مورد نظر سیستم بهداشت و درمان کشور را شناسایی و انتخاب و تقریبا همه کیت های تشخیصی موجود در بازارهای جهانی را امتحان نموده بودیم. بنابراین طراحی روش تشخیصی و نوع کیت را تعیین نموده بودیم.

وی اضافه کرد: روزهای اول کیت های معدودی در اختیار داشتیم. بعد از چند روز که سازمان جهانی بهداشت تماس گرفت، بلافاصله استانداردها و پروتکل تشخیصی و نوع کیت مد نظر ایران را به آنان اعلام کردیم. اگر این کارها انجام نشده بود حداقل یک هفته طول می کشید تا نوع کیت مورد درخواستی را به آنان اعلام کنیم و زمان از دست می رفت.

بیگلری گفت: یک ساعت بعد از تماس سازمان جهانی بهداشت، نوع کیت درخواستی کشور را به آنان اعلام کردیم و جای تشکر دارد که سازمان بهداشت جهانی بلافاصله تهیه کیت های درخواستی ایران را که به صورت هدیه بود به جریان انداخت و 100 هزار کیت تشخیصی را در یک مرحله و بعد در نوبت های دوم و سوم هم محموله های کوچکتر 10 هزار و 15 تایی کیت تشخیص کرونا را به ایران دادند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن محموله عظیمی از کیت کرونا را هم دولت چین داد و تا به امروز حدود 100 هزار کیت تشخیصی را دولت چین به ایران اهدا نموده است. در چین هم کیت های مختلفی فراوری می گردد که ما در ایران دو نوع از این کیت های تشخیصی را که کیت های بسیار خوبی است، درخواست کردیم و همان ها را به ایران دادند.

وی اضافه کرد: تا به امروز بیش از 220 هزار کیت تشخیص کرونا را در ایران در اختیار داشته ایم که البته در 23 روز گذشته 80 هزار قلم از این کیت ها برای تشخیص ویروس کرونای افراد مشکوک در آزمایشگاه های فعال مصرف شده است.

بیگلری گفت: انجام تست کرونا در کشور از 30 بهمن آغاز شد، در روزهای اول به علت محدودیت کیت و آزمایشگاهها تعداد موارد آزمایش کمتر بود و به هزار مورد نمی رسید اما اکنون به بالای 6 هزار آزمایش در روز رسیده است و تا به امروز بیش از 80 هزار آزمایش صورت گرفته است که از این تعداد تا به امروز بیش از 11 هزار و 300 مورد مثبت شده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: در روزهای اول زمان انجام تست گاهی 96 ساعت طول می کشید. چون با حجم زیاد نمونه و توان کم آزمایشگاهی روبرو بودیم اما حالا با افزایش توان آزمایشگاهی به طور متوسط ظرف 48 ساعت جواب نمونه ها تعیین می گردد و در برخی آزمایشگاه های شبکه که خلوت است در برخی موارد جواب آزمایش ظرف 24 ساعت آماده می گردد.

وی گفت: در روزهای اول که تعداد کیت های تشخیصی کم بود، برای تشخیص موارد مشکوک اول تست آنفلوآنزا از افراد مشکوک انجام می شد، اگر جواب منفی بود بعد تست کرونا انجام می شد اما اکنون که شیوع بیشتر با کروناست اول کرونا را آزمایش می کنیم. مگر اینکه پزشک تست آنفلوآنزا را هم درخواست کند یا اینکه تست کرونا منفی گردد و بعد تست آنفلوآنزا گرفته می گردد.

  • اولویت تست کرونا برای بیماران بستری

بیگلری ادامه داد: اکنون در پروتکل کشوری اولویت انجام تست برای بیمارانی است که در بیمارستان ها بستری هستند چون نباید اجازه دهیم تخت های بیمارستانی بیهود اشغال گردد. اگر جواب آزمایش بیمار بستری منفی باشد احتیاج به ادامه بستری ندارد و اگر علایم بالینی هم دال بر این بود که بیمار کرونا ندارد، پزشک می توان او را ترخیص کند تا بار بیمارستان ها کم گردد.

رئیس انستیتو پاستور اضافه کرد: در مرحله بعد قرار است موضوع انجام تست برای افرادی که به صورت سرپایی مراجعه می نمایند، در صورتی که علایم بیماری و تماس مستقیم با افراد مبتلابه کرونا داشته اند هم انجام گردد و تست افراد سرپایی هم به پروتکل تشخیص کرونا اضافه شوند. وزارت بهداشت مشغول آنالیز این موضوع است که بتواند در آینده برای مراجعان سرپایی هم تست کرونا را انجام دهد اما هنوز ابلاغ نشده است و تصمیم قطعی گرفته نشده است.

وی گفت: در روزهای اول نمی توانستیم به انجام تست کرونا برای مراجعان سرپایی فکر کنیم. چون تعداد کیت و توان آزمایشگاهی چنین اجازه ای را نمی داد اما اکنون در حال آنالیز این موضوع هستیم. توان آزمایشگاه ها را افزایش می دهیم و اگر در وزارت بهداشت مورد پذیرش قرار بگیرد، برای مراجعان سرپایی و غیربستری هم تست کرونا انجام می گردد.

بیگلری ادامه داد: فعلا اولویت تست برای بیماران بستری است. به خصوص اینکه کادر درمان باید بدانند کدام بیمار کرونا مثبت است و کدام نیست. چون برخورد با این بیماران متفاوت است.

  • سی تی اسکن ریه برای تشخیص کرونا

رئیس انستیتو پاستور در صحبتهایش به تشخیص کرونا به وسیله سی تی اسکن سینه هم اشاره نمود و گفت: در گفت و گوهایی که با کارشناسان چینی در ایران داشتیم، در بسیاری موارد ارزش آزمایش سی تی اسکن ریه از تست کیت تشخیص کرونا بالاتر و دقیق تر است.

وی اضافه کرد: در واقع برای بیماری که علایم بالینی پیدا نموده، نتیجه سی تی اسکن سینه از تست کرونا دقیق تر است و پزشک می تواند بر اساس علایم بالینی درمان را آغاز کند. خیلی وقت ها بیمار زمانی مراجعه می نماید که هنوز علایم و درگیری ریوی ایجاد نشده و سی اسکن ریه چیزی را نشان نمی دهد اما تب و سرفه و شک به کرونا هست، آنجاست که پزشک می تواند درخواست تست کرونا بدهد.

بیگلری گفت: تست کرونا ممکن است روزهای دوم تا چهارم بعد از درگیری فرد با ویروس مثبت گردد اما دوره کمون (پنهانی) بیماری تا 14 روز ممکن است طول بکشد.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3693

به "روزانه چه تعداد تست کرونا در کشور انجام می گردد؛ اولویت با چه کسانی است؟ ، آمار کیت های تشخیص کرونا در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزانه چه تعداد تست کرونا در کشور انجام می گردد؛ اولویت با چه کسانی است؟ ، آمار کیت های تشخیص کرونا در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید