سهم فیلم های کودک از ویترین جهانی سینمای ایران ، غفلت نموده ایم

به گزارش پرسینا بلاگ، مدیر بخش بین الملل سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم بچه ها و نوجوانان به ارائه توضیحاتی درباره این بخش پرداخت.

سهم فیلم های کودک از ویترین جهانی سینمای ایران ، غفلت نموده ایم

رائد فریدزاده مدیر بخش بین الملل سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان در تبادل نظر با خبرنگار مهر درباره این رویداد سینمایی شرح داد: در نشست دبیر جشنواره، به وجوه زیاد بخش بین الملل اشاره شد و اگر بخواهم مختصر به آنچه سال جاری برای اولین بار در جشنواره محقق می گردد اشاره کنم، تشکیل کتابخانه ویدیویی است که مجموعه ای از فیلم های مرتبط با بچه ها و نوجوانان در سال های اخیر و همچنین آثار شاخص در این حوزه در طی 40 سال گذشته را همکاران من جمع آوری نموده اند تا برای خریداران، مدیران و برنامه ریزان جشنواره ها به نمایش بگذارند تا آن ها هم ضمن مشاهده، فیلم ها را انتخاب نمایند.

او ادامه داد: این گام در جهت توجه جشنواره به بازار سینمای کودک و نوجوان است و به همین دلیل در کنار کتابخانه ویدیویی از خریداران منطقه ای که سینمای کودک و نوجوان ایران برایشان مهم بوده است با تمرکز بر کشورهای منطقه که اشتراکات فرهنگی با ایران دارند و البته تعدادی کشور اروپایی و آسیای دور دعوت شده است تا ضمن تماشای فیلم های سال جاری، مذاکراتی هم با پخش نمایندگان این عرصه و انتخاب آثار از کتابخانه ویدئویی داشته باشند.

  • پنل فراوری مشترک در سینمای کودک

فریدزاده درباره بخش پنل های فراوری مشترک جشنواره نیز اعلام کرد: در کنار این بخش با یاری همکارانم سال جاری پنل فراوری مشترک را با موضوع سینمای کودک و نوجوان طراحی کردیم که از کشورهای صربستان، پاکستان، ترکیه، کره جنوبی، روسیه دعوت شده است تا نمایندگانشان در این پنل ها حضور داشته باشند. همچنین از تهیه نمایندگان، کارگردانان و دست اندرکاران سینمای ایران که در زمینه فراوری مشترک فعالیت داشتند دعوت شده است تا تبادل نظرهایی در این خصوص صورت بگیرد. در روز آخر هم توانایی سینمای ایران در حوزه فنی و محتوایی قرار است عرضه گردد.

مدیر بخش بین الملل جشنواره درباره برنامه ریزی برای کارگاه های سی و دومین دوره اینطور گفت: این حوزه ای است که سال جاری به بخش بین الملل اضافه شده است، ضمن اینکه ما سعی کردیم کارگاه های آموزشی را کمی هدفمندتر برگزار کنیم و به حوزه هایی چون وی آر، بخش حقیقت و واقعیت مجازی در حوزه فیلمسازی بپردازیم.

وی اضافه نمود: یکی از داوران ما از کره جنوبی در این باره نشست خواهد داشت، در حوزه نقد سینمای کودک و نوجوان منتقدی که عضو انجمن فیپرشی از آلمان است جلسه ای برگزار می نماید، در حوزه معرفی سینمای کودک و نوجوان ایران از 2 منظر عباس کیارستمی و مجید مجیدی، مدرسی از ارمنستان نشست خواهد داشت و با رویکرد توسعه بازار فیلم کودک و نوجوان مدیران اجرایی جشنواره کن و برلین هم حضور دارند که درباره بازارهای این جشنواره ها شرح خواهند داد. سال جاری به نسبت، تنوع موضوعی خوبی هم در این حوزه داریم که مخاطبان می توانند با توجه به اطلاعاتی که در فراخوان آمده است در کارگاه مدنظر خود ثبت نام نمایند.

  • معیار انتخاب آثار بخش بین الملل

فریدزاده در پاسخ به این پرسش که هیات انتخاب در بخش بین الملل سال جاری براساس چه معیارهایی به انتخاب آثار از بین متقاضیان پرداخته است، گفت: معیارها دقیقا همان است که در فراخوان اعلام شد، موضوعاتی چون جنبه های اخلاقی و انسانی، تعلیم و تربیت کودک و نوجوان در عرصه دنیای، صلح، محیط زیست و ... که هیات انتخاب هم با تمرکز بر این موارد به انتخاب آثار پرداخت.

مدیر بخش بین الملل جشنواره در پاسخ به اینکه تنوع آثار نسبت به دوره های پیشین جشنواره در این بخش را چطور ارزیابی می نماید؟ هم اعلام کرد: ما خواستیم تنوع فیلم ها و ژانرهای مختلف را لحاظ کنیم، سال جاری از معدود سال هایی است که جشنواره از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و نزدیک به 42 کشور به نوعی با نمایندگان خود در جشنواره حضور خواهند داشت و از این بابت ما نزدیک 28 فیلم از کشورهای مختلف داریم. ما معطوف به یک منطقه خاص جغرافیایی نبودیم و از آسیا، اروپای شرقی، از ترکیه و حتی سنگاپور که شاید کمتر به سلیقه سینمادوستان ما بخورد، فیلم داریم. همچنین به نوعی کیفیت فیلم ها که یک حداقلی را داشته باشند، مدنظر داشتیم که نسبت به چند وقت گذشته از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

  • بسترسازی برای دنیای شدن فیلم های کودک ایرانی

فریدزاده در پاسخ به اینکه جشنواره تا چه اندازه به حضور دنیای فیلم های ایرانی پذیرفته شده یاری خواهد نمود، شرح داد: قطعا جشنواره بستر مناسبی برای دیدن و دیده شدن است و با دعوت از مهمانانی که در این حوزه فعالیت می نمایند، چه در حوزه جشنواره ای و چه در زمینه حضور سینمای کودک و نوجوان ایران در بازارهای دنیای گام هایی از این جهت برداشته خواهد شد.

وی در انتها گفت: اگر تاریخچه سینمای ایران پس از انقلاب را تورقی کنیم دستاوردهای سینمای ایران در عرصه بین المللی با سینمای کودک و نوجوان شروع می گردد و از این باب سینمای کودک و نوجوان ما در عرصه دنیای همواره صندلی ویژه ای داشته که متاسفانه در سال های اخیر تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته است و صندلیش در دنیا تا حدودی کمرنگ شد. قطعا جشنواره می تواند به دیده شدن فیلم های این حوزه و حضور جدی تر در رویدادهای دنیای یاری کند تا هم توفیقاتی را در جشنواره ها کسب نمایند و هم بتوانند سهمی از بازار دنیای داشته باشند تا ما شاهد ساخت، فراوری و پخش فیلم های درخشانی در حوزه سینمای کودک و نوجوان باشیم که بتوانند در عرصه دنیای هم مورد توجه قرار بگیرند.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1086

به "سهم فیلم های کودک از ویترین جهانی سینمای ایران ، غفلت نموده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم فیلم های کودک از ویترین جهانی سینمای ایران ، غفلت نموده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید