سهم مردم از کریسمس در ایران؛ بابانوئل ایرانی در خیابان ها

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران: گوی های قشنگ بر شاخه های کاج می درخشند و سال تازه ای در تقویم دنیا عوض می گردد. در ایران هم اگرچه هنوز تا خاتمه سال و شروع یک 365 روز دیگر چند ماهی باقی مانده، اما علاوه بر مسیحیان ایران، گروه های دیگری از مردم هم کریسمس را جشن می گیرند. خیلی ها با وجود هزینه های بالا هم حاضرند جشنی را برگزار نمایند که ربطی به آیین شان ندارد، اما برای شادی شدن این کار را می نمایند.

سهم مردم از کریسمس در ایران؛ بابانوئل ایرانی در خیابان ها

این روز ها در ایران، اما حضور بابانوئل هم در شهر خالی از لطف نیست. خیلی ها با بابانوئل که در حال آوازخوانی است عکس می گیرند. یک نگاه اجمالی به کاربران شبکه های اجتماعی نشان می دهد که علاقه و استقبال از کریسمس در ایران - به خصوص در چند سال اخیر، رنگ و بوی دیگری گرفته است؛ هرچند که این اتفاق شاید به کام حکومت و مسئولان زیاد خوش نیاید.

جمعیت مسیحیان در ایران نزدیک به 300 تا 370 هزار نفر برآورد شده است

عکس از آژانس عکس تهران

آنچه در تاریخ درباره بابانوئل آمده به سده چهارم میلادی برمی گردد. در سده چهارم میلادی یکی از اسقف های آسیای صغیر به خاطر رفتار مهربانانه اش با بچه ها معروف شد. این شخص که بعد ها به سنت نیکولاس شهرت یافت، در نقاشی های قرون وسطی و عصر رنسانس به شکل مردی بلند بالا با چهره ای جدی و نجیبانه نشان داده شده و تا حدود قرن شانزدهم، جشن مخصوص او در روز ششم دسامبر در سراسر اروپا برگزار می شد، اما از آن پس این جشن، تنها به پروتستان های هلند اختصاص داشت. مهاجران هلندی که به آمریکای شمالی کوچ کردند، این رسم را با خود به آن کشور بردند و در آنجا بود که نام او به سانتا کلوز تغییر یافت.

تاریخ کریسمس در ایران

اما این که ماجرای کریسمس و محبوبیتش در ایران از کی و چطور آغاز شد، ما را به تاریخی از آغاز مسیحیت در ایران می کشاند.

گروهی از پژوهشگران ریشه های جشن کریسمس را با آیین میتراییسم در ایران باستان یکی دانسته اند و می گویند اتفاقاً در ایران کهن هم درخت سرو نماد جاودانگی و حاوی ارزش های مقدس بوده است.

در حالی که 25 دسامبر در کشور های اروپایی، روز ولادت عیسی مسیح و روز جشن کریسمس به شمار می آید، بر اساس تقویم مذهبی ارامنه - که بیشتر مسیحیان ایران را تشکیل می دهند، سالروز تولد عیسی مسیح 6 ژانویه است و همان روز جشن کریسمس ارامنه ایران برپا می گردد. البته هم زمان با برگزاری روز کریسمس در اغلب کشور های دنیا مطابق با 25 دسامبر، در کلیسای وانک اصفهان و محله ارامنه نشین اصفهان حال و هوای کریسمسی برپاست. کیک کریسمس، کارت تبریک سال نو، جوراب های مخصوص و درخت کاج تزئین شده و بابانوئل و هدیه هایش، پای ثابت جشن های سال نو مسیحی در گوشه و کنار دنیا است.

جمعیت مسیحیان در ایران نزدیک به 300 تا 370 هزار نفر برآورد شده است. در حالی که در چند سال اخیر به خاطر فشار های زیادی که از سوی حکومت بر نوکیشان وارد شده، بسیاری از آن ها از ایران خارج شده و یا از بیان این که به مسیحیت رو آورده اند، ترس و واهمه دارند.

خبرگزاری یورونیوز در گزارشی در همین زمینه، آورده است که مسیحیان ایران سه نماینده در مجلس دارند. نماینده مسیحیان ارمنی شمال با رای شهفرایندان مسیحی ایرانی در استان های تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، خراسان، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مازندران، مرکزی و همدان انتخاب می گردد. نماینده مسیحیان ارمنی جنوب نیز با رای شهفرایندان ارمنی ساکن در اصفهان، یزد، خوزستان، فارس، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد. نماینده دیگر مسیحیان ایران در مجلس نیز منتخب شهفرایندان مسیحی کلدانی و آشوری است.

شیرینی فروشی های ارامنه در تهران

کریسمس در ایران جشنی است که حاشیه های جالب زیادی دارد. یکی از این جذابیت ها که ما ایرانیان را به این مراسم بیشتر علاقه مند می نماید، شیرینی و کیک هایی است که اقلیت ارامنه در آستانه سال نو میلادی تهیه می نمایند و بسیاری از مردم شهر طالب و هوادار آن هستند. خیلی از ما ارامنه را با شیرینی فروشی های معروف شان در سطح شهر می شناسیم. قنادی هایی قدیمی، که ظاهری شیک و بزرگ ندارند، اما هر بار که از مقابل شان رد می شوید مملو از جمعیت هستند. به نوشته روزنامه همشهری، قنادی اوریانت، قنادی طلایی، شکلات و شیرینی سرای مینیون، قنادی هانس که از معروف ترین های آن ها در خیابان آبان جنوبی است و در آخر هم کافه قنادی لرد.

شیرینی هایی مثل نازوک، پیروک، گاتا و شیرینی مربایی و دارچینی و انواع کیک های سنتی ویژه این ایام است.

کریسمس در جلفای اصفهان

از تهران که بگذریم، اصفهان یکی از شهر های بزرگی است که تعداد زیادی از مسیحیان را در خود جای داده است. به گزارش یورو نیوز، ارامنه ساکن در اصفهان از زمان شاه عباس در سال 1014 هجری قمری از جلفا واقع در کرانه رودخانه ارس به اصفهان کوچانده شده و در کنار زاینده رود سکنی گزیده اند. آن ها به یاد وطن سابق خویش، نام جلفا را بر محل سکونت جدید خود نهاده اند. خیابان جلفای اصفهان نیز از جمله خیابان هایی است که این روز ها بیش از هر چیز با تب و تاب کریسمسی همراه است.

ارامنه اصفهان برای انداختن عکس یادگاری با بابانوئل و درخت کریسمس به کلیسای تاریخی وانک اصفهان می فرایند. همچنین در فریدون شهر، 200 کیلومتری غرب اصفهان نیز، مراسم کریسمس برگزار می گردد. ارامنه ایران در گوشه و کنار کشور ساکن اند و در بسیاری از شهر های ایران کلیسا های قدیمی به چشم می خورد.

جالب است بدانید که در ایام کریسمس و شب شکرگزاری - که مصادف با تولد عیسی مسیح است، بسیاری در دنیا از جمله مسیحیان و ارامنه در ایران غذا های مشترکی می خورند. این غذا ها شامل بوقلمون، زغال اخته، کدو حلوایی، رول های گندم سبوس دار به صورت نان و شیرینی، سیب زمینی شیرین و نخودفرنگی است.

منبع: ایندیپندنت - مهدیه مصطفایی

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: برترین ها
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2904

به "سهم مردم از کریسمس در ایران؛ بابانوئل ایرانی در خیابان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم مردم از کریسمس در ایران؛ بابانوئل ایرانی در خیابان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید