فارغ التحصیلان بدون مهارت

به گزارش پرسینا بلاگ، طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان آذربایجان غربی از 9/14 درصد در بهار سال گذشته به 7/10 درصد در بهار سال 98 کاهش یافته است. اما مسئولان معتقدند نرخ بیکاری در استان همچنان بالاست و کوشش برای توسعه مالی، افزایش سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های شغلی ادامه دارد

فارغ التحصیلان بدون مهارت

به گزارش خبرنگاران، نرخ بیکاری در آذربایجان غربی هرچند با کاهش روبه رو است، یک مشکل بزرگ طی سال های اخیر تاکنون بخش قابل توجهی از جامعه بیکاران استان را آزار می دهد. این مشکل، فقر مهارتی جویندگان کار است، به ویژه آنهایی که تحصیلات دانشگاهی را به انتها می رسانند و با امید زیاد راهی بازار کار می شوند اما مدت های زیادی رنج بیکاری را تحمل می نمایند. آذربایجان غربی تا همین سال گذشته نزدیک به 40 هزار تحصیلنموده بیکار داشت که به تاکید مسئولان 70 درصد آنها هیچ مهارتی را آموزش ندیده بودند. هر چند سیر صعودی نرخ بیکاری در آذربایجان غربی از سال 96 تاکنون متوقف شده است و سال جاری اعداد، کاهش آمار بیکاران را نشان می دهند، اما همچنان به دلیل نبود آموزش های لازم فنی و حرفه ای و کمبود افراد آموزش دیده، حوزه کار استان با چالش روبرو است.

  • دانشگاه فنی و حرفه ای حمایت نمی گردد

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای آذربایجان غربی با اشاره به مسائل و مسائل فارغ التحصیلان دانشگاهی در انتخاب شغل و راه اندازی کسب و کارهای مرتبط با رشته تحصیلی شان می گوید: اشتغال آفرینی یک سیاست کلی در کشور با موضوع سوق دادن دانشجوها و فارغ التحصیلان به سمت کارآفرینی است که از سوی دولت در عرصه های دانشگاهی نیز دنبال می گردد.

یعقوب پوراسد می افزاید: در دانشگاه های فنی و حرفه ای که به دنبال مهارت آموزی هستند، کوشش می گردد دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند مستقیما وارد بازار کار شوند و در نقش کارآفرین هم برای خودشان و هم برای دیگران شغل ایجاد نمایند. این مهم در جای خود عامل یاری به فراوری ملی، ارائه خدمات و گره گشایی از مشکل آسیب های اجتماعی نیز می گردد.

وی بیان می نماید: برای افزایش مهارت آموزی به دانشجویان در دانشگاه های فنی و حرفه ای استان مرکز نوآوری ایجاد شده است و در آن دانشجویانی که با بازار کار و خلق شغل آشنایی ندارند، مشغول تحصیل و کسب مهارت می شوند. پوراسد تاکید می نماید: همچنین دانشجویانی که دارای ایده ها و طرح های دانش بنیان، نوآورانه و خلاقانه هستند، طرح هایشان را به این مرکز ارائه می نمایند و بعد از آنالیز آنها از سوی اساتید مجرب، آنها که قابلیت تجاری سازی دارند، انتخاب و حمایت می شوند. شیوه تجاری سازی و کسب درآمد از این طرح ها به وسیله مرکز نوآوری آموزش داده می گردد.

این مسئول می گوید: دانشگاه فنی و حرفه ای یک دانشگاه مهارتی است و بیشترین احتیاج و دغدغه در آن به روزرسانی تجهیزات کارگاهی است. انتظار می رود مسئولان استانی این مساله را آنالیز و مسائل را حل نمایند، اما تاکنون هیچ حمایتی از سوی مسئولان و مدیران استانی صورت نگرفته است.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان با اشاره به مسائل و مسائل فارغ التحصیلان دانشگاهی در انتخاب شغل و راه اندازی کسب و کارهای مرتبط با رشته تحصیلی دانشجویان ادامه می دهد: موضوع اشتغال آفرینی در کشور بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل دانشگاه های کشور باید سوق دادن دانشجویان و فارغ التحصیلان را به سمت کارآفرینی مبنای کار خود قرار دهند.

  • مهارت زایی؛ عامل رونق اشتغال

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه نیز بر اهمیت فراگیری علوم به صورت تئوری و عملی در دانشگاه ها تاکید می نماید و می گوید: در این وانفسای بیکاری آموزش های مهندسی، فنی و حرفه ای و مهارت آموزی از احتیاجهای اصلی امروز است، زیرا نقش مهارت آموزی در کنار آموزش های تئوری دانشگاه ها به نوعی راهنمایی نماینده به سوی چرخه فراوری است. مقصود دولتخواه ادامه می دهد: مهارت زایی نقش مهمی در رونق اشتغال و کارآفرینی در توسعه پایدار دارد و امروز بخش عظیمی از فارغ التحصیلان به دلیل نداشتن مهارت بیکار هستند. متولیان این امر باید احتیاجهای هر رشته ای را به صورت تخصصی شناسایی و بر اساس آنها فرصت کار برای جوانان فراهم نمایند.

  • کاهش آسیب های اجتماعی با اشتغال

همچنین، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی اظهار می نماید: فنی و حرفه ای در استان، همگام با سایر دستگاه های ذی ربط، با ارائه آموزش برای توانمندسازی زندانیان، زنان سرپرست خانوار، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی، معتادان بهبودیافته، بچه ها کار، ساکنان بافت های فرسوده و حاشیه نشین ها و دانشجویان گام های موثری برای کاهش آسیب های اجتماعی برمی دارد.

محسن مددی راه حل کاهش بیکاری را در استان در حرفه آموزی و ایجاد اشتغال پایدار می داند و می افزاید: علاوه بر تحصیلکردگان بیکار، ما زندانیان و خانواده های آنها، بچه ها کار و معتادان بهبودیافته و خانواده آنها را داریم که هم آسیب دیده اند و هم مدام در معرض آسیب هستند. همچنین زنان سرپرست خانوار، به خصوص در سکونتگاه های غیررسمی، در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند. مهم ترین کاری که انجام داده ایم و باز هم در برنامه داریم، حمایت از این افراد آسیب پذیر است. این کار برای کاهش آسیب های اجتماعی انجام می گردد. ما این افراد را تحت پوشش قرار داده و آموزش های لازم را به آنها ارائه نموده ایم. همچنین، به آموزش های سیار در سکونتگاه های غیررسمی توجه نموده ایم. اگر این افراد را توانمند کنیم، می توانند برای خودشان شغل ایجاد نمایند و درآمد داشته باشند.

  • مسائل بخش فنی و حرفه ای

مددی به مجموعه های آموزشی و کارآفرینی که قرار است به زودی در استان افتتاح شوند، اشاره می نماید و می گوید: مرکز فنی و حرفه ای تکاب را آماده افتتاح داریم و مرکز پلدشت و فاز برادران مرکز پیرانشهر هم آماده افتتاح هستند. سال گذشته ما بر اساس 4 هدف اصلی 11 برنامه و 30 فعالیت برای اداره کل فنی و حرفه ای استان تعریف کردیم که رویکردش اقتصاد مقاومتی با افزایش بهره وری در نهادها بود. اولویت کاری مان هم توانمندسازی و مهارت آموزی برای جوانان جویای کار شهری و روستایی به منظور کاهش بیکاری و فقر ناشی از آن بود.

وی در مورد مسائل بخش فنی و حرفه ای نیز می گوید: ما 2 معضل در بخش فنی و حرفه ای داریم؛ یکی این که آموزش های لازم وجود ندارد و دیگر این که افراد آموزش دیده نداریم. فقر مهارتی در جامعه و فرد وجود دارد. بیشتر از 80 درصد مشاغل به کسب دانش احتیاج ندارند و با کسب مهارت افراد می توانند در آنها شاغل شوند. ما احتیاج داریم مربیان به روز جذب کنیم که متناسب با بازار کار فعالیت نمایند. اگرچه به آموزش عالی احتیاج وجود دارد، آموزش مهارتی سهم زیادی از اشتغال دارد. اما فنی و حرفه ای در هیچ کارگروهی عضویت ندارد. چرا این نهاد نباید در کارگروه اشتغال حضور داشته باشد؟ چرا در کارگروه مالی نباید باشیم؟ ما در زمینه اعتبارات هم مشکل داریم. جالب است بدانید که تا سال 94 هیچ یاریی به فنی و حرفه ای استان صورت نمی گرفت، اما حالا اعتبارات به 3 میلیارد تومان در سال می رسد که البته احتیاجمان بیشتر از آن است.

به اعتقاد این مسئول، اعطای تسهیلات اشتغال زایی از سوی دولت بهترین یاری برای قشر تحصیلنموده و جویای کار است تا بتوانند با کسب مهارت های لازم، همسو با احتیاجهای هر شهر، به وسیله مراکز فنی و حرفه ای برای خود و دیگران شغل پایدار ایجاد نمایند و به واسطه آن چرخ مالی خانواده ها نیز بچرخد.

  • کاهش 2/4 درصدی نرخ بیکاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی هم با بیان این که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان از 9/14 درصد در بهار سال گذشته به 7/10درصد در بهار سال 98 کاهش یافته است، می گوید: مجموعه فعل و انفعالات مالی در یک سال اخیر نشان می دهد که استانآذربایجان غربی در شاخص مهم نرخ بیکاری نسبت به سال قبل از آن و نیز میانگین کشوری روند خوب و مثبتی در پیش گرفته است.

رضا نقی زاده با اشاره به اهمیت توجه به موضوع بیکاری بیان می نماید: تداوم کاهش نرخ بیکاری مهم ترین هدف گذاری انجام شده از سوی مسئولان است. راه حلهای کاهش نرخ بیکاری در آذربایجان غربی هم سرمایه گذاری در بخش صنعت و خدمات به وسیله ارائه تسهیلات کم بهره و تسهیل راستا کسب و کارهای جدید و ارائه مشاوره های فنی به واحدهای مالی و جوانان است.

  • تحصیلات دانشگاهی بدون احتیاجسنجی بازار کار

بازار کار استان با سیل تقاضاهای استخدامی فارغ التحصیلان دانشگاهی روبه رو است و بیشتر جوانان انتظار دارند در نهادهای دولتی استخدام شوند. آنها می خواهند متناسب با رشته تحصیلی شان در یک ارگان یا نهاد دولتی به کار گرفته شوند، اما عدم تطابق رشته های دانشگاهی با شغل های موجود در جامعه و مدرک گرایی به جای تربیت نیروی کار خلاق، نرخ بیکاری را در آذربایجان غربی افزایش داده است.

این در حالی است که انتخاب رشته های تحصیلی دانشگاهی از سوی خود جوانان نیز اغلب با توجه به احتیاج بازار کار صورت نمی گیرد و آنها بر اساس شاخص های دیگری مانند علاقه شخصی اقدام به انتخاب رشته دانشگاهی می نمایند. این مساله باعث می گردد درصد قابل توجهی از آنها هنگام جست وجو برای شغل با مسائل جدی روبرو شوند. بی شک اگر در دانشگاه ها مهارت آموزی در کنار تحصیل در دستور کار قرار بگیرد، دانشجویان به سادگی می توانند در بنگاه های مالی به کار مشغول شوند و حتی به کارآفرینی و فراوری بپردازند و افراد بیکار زیادی را نیز صاحب شغل نمایند.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1095

به "فارغ التحصیلان بدون مهارت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارغ التحصیلان بدون مهارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید