فرهنگ احیا، با پشتوانه علمی و کارشناسی مفهومی پایدار خواهد بود

به گزارش پرسینا بلاگ، مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و و اماکن تاریخی و فرهنگی در نشست مشترک با معاون میراث فرهنگی کشور و مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین به آنالیز راهکارهای پیشبرد اهداف احیاء بناهای تاریخی استان قزوین پرداخت.

فرهنگ احیا، با پشتوانه علمی و کارشناسی مفهومی پایدار خواهد بود

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن فرهنگی تاریخی، پرهام جانفشان در این نشست، گفت: فرهنگ احیاء زمانی تبدیل به یک مفهوم پایدار و ماندگار خواهد شد که بتوان پشتوانه علمی و فنی لازم را برای آن مهیا ساخت و کوشش صندوق احیاء تمرکز بر پیشبرد توامان کمیت و کیفیت در احیاء بناهای تاریخی است.

جانفشان ادامه داد: هم اکنون صندوق احیاء با توسعه بخش های علمی و تخصصی خود، توان خود را برای اشاعه فرهنگ یاد شده با تکیه بر حمایت های بخش خصوصی و راهنمایی جامعه فنی مصروف داشته است که معین کاربری خلاقانه متناسب با شأن بناهای تاریخی، ایجاد بستر مناسب برای گفت و گو میان اساتید و فعالان این حوزه و راه اندازی نشریات تخصصی و آموزشگاه احیاء از جمله اقداماتی است که تاکنون در این زمینه اجرا شده است.

مدیرعامل صندوق احیاء ادامه داد: استان قزوین به لحاظ پیشینه دیرین و هویت سرزمینی ظرفیت منحصر به فردی برای بازآفرینی شهری با تکیه بر شاخصه های تاریخی داراست و ما کوشش داریم تا صندوق احیاء سهم مهمی در تحقق هر چه بیشتر این مهم دارا باشد.

وی تجربه احیاء مجموعه تاریخی سعد السلطنه را تجربه مهمی برای استان قزوین و دیگر استان های کشور خواند و اضافه کرد: ایجاد اشتغالزایی با بها دادن به فعالیت هنرمندان صنایع دستی و صاحبان حرفه ها و مشاغل مرتبط و همچنین توسعه گردشگری تاریخی از جمله اقداماتی است که می توان با بهینه سازی فعالیت هایی اجرا شده در ابنیه دارای تعریف معین تاریخی به آن جامه عمل پوشانید.

در ادامه این نشست محمد حسن معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به لزوم تسری هر چه بیشتر نگاه علمی، کارشناسی و تخصصی به مباحث مرمتی، اضافه کرد: تجربه های بین المللی نشان داده است که چگونه می توان با تکیه بر هویت اصلی یک بافت تاریخی و تجربه ایی که قرن ها در زمینه معماری ایجاد شده است اماکنی را با بهره مندی از مولفه های دقیق و رعایت جزییات، احیاء کرد.

طالبیان، یادآور شد: در این نوع فعالیت ها باید از سیطره کمیت بر کیفیت پرهیز کرد چرا که در میراث فرهنگی اقداماتی ماندگار خواهد بود که نتیجه اقدامات علمی و کارشناسی دقیق باشد.

در ادامه این نشست خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قزوین توضیح داد: قزوین دارای ویژگی های مهمی در حوزه تمدنی و تاریخی ایران اسلامی است که وجه معماری در آن بسیار پر رنگ است و ما کوشش داریم این نقش پر رنگ را در کانون توجهات به منظور پویایی هر چه بیشتر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1212

به "فرهنگ احیا، با پشتوانه علمی و کارشناسی مفهومی پایدار خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ احیا، با پشتوانه علمی و کارشناسی مفهومی پایدار خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید