فیلم بی وزنی و جذب مخاطبان خاموش سینما

به گزارش پرسینا بلاگ، ما در این جهان بسته همه به هم ربط داریم و نمی توانیم بگوییم فقط به جهانی خودمان کار داریم و کل جهان را رها می کنیم. همین مساله را من در فیلم رعایت کردم و وقتی که در فیلم به ابتدا داستانم بازمی گردم، چون می خواهم این مدور بودن جهان را نشان بدهم.

فیلم بی وزنی و جذب مخاطبان خاموش سینما

مهدی فردقادری بعد از ساخت فیلم جاودانگی در 1393 که جوایز مختلفی را برای وی به همراه داشت، فیلم سینمایی بی وزنی را در سال 97 ساخت. این فیلم هم مانند اثر قبلی وی با استقبال جشنواره های خارجی همراه شد و در پایان سال 98 به سینما ها آمد.

مهدی فردقادری در پاسخ به این سوال که برای شما فرم مهمتر از داستان است، گفت: من فرم و داستان را جدا از هم نمی بینم و هر دو را لازم و ملزوم یکدیگر می دانم، اما از این منظر که تا به امروز فیلم خطی نساخته ام این حرف درست است. ما اول جذب فرم یک فیلم می شویم و بعد داستان را تعریف می کنیم.

هیچ وقت اینگونه نبوده که اول داستان داشته باشیم و بعد به سراغ فرم برویم. سینمای کلاسیک برای من به عنوان فیلمساز جذاب نیست هرچند به عنوان فیلم بین آن را دوست دارم.

وی ادامه داد: در فیلم قبلی ام جاودانگی سعی کردم یک فیلم پلان سکانس بسازم که دنیا های موازی یک فرد را نشان بدهد. به شکلی که این دنیا ها باهم ارتباط داشته باشند. در این فیلم براساس تجربیاتی که از فیلم های قبلی کسب کرده بودم، به جای آنکه از پلان سکانس استفاده کنم مبنا را بر پلان های طولانی گذاشتم و سعی کردم جابجایی زمان را در عرض داستان انجام بدهم.

کارگردان فیلم بی وزنی در پاسخ به این سوال که آیا تصور نمی کنید این فیلم ها از سوی مخاطبانی که سلیقه شان براساس فیلم های کلاسیک تربیت شده، مورد استقبال قرار نگیرد؟ گفت: طبیعی است که گروهی از مخاطبان اینگونه فیلم ها را دوست نداشته باشند، اما نباید فراموش کنیم اگر همه فیلمساز ها بخواهند به این مساله فکر کنند که فیلمی بسازند تا برای مخاطب فهم راحتی داشته باشد هیچ خلاقیت دیگری رخ نمی دهد.

هرچند معتقدم آثاری مانند فیلم های جاودانگی و بی وزنی در طول زمان مخاطب خود را پیدا می کنند. در سطح بین المللی هم مخاطب با این فیلم ها آشناست و ما می بینیم که مثلا از سریالی مانند وست ورد که سریالی پیچیده است، استقبال خوبی می شود.

فرد قادری ادامه داد: گروهی از مخاطبان فیلم هایی مانند جاودانگی و بی وزنی، کسانی هستند که از فیلم هایی که یا کمدی سخیف هستند یا فیلم های اجتماعی، درباره مسائل پایین شهر ساخته شده اند. این گروه از مخاطبان به گروه خاموش سینما معروفند.

کارگردان بی وزنی در پاسخ به این سوال که هر دو فیلم شما باتوجه به فرم و داستان به نوعی می خواهد نشان بدهد هر تصمیمی که فردی بگیرد چه خوب و بد به خود او بازخواهد گشت، گفت: از نظر من این تفکر که ما در دنیا از یک نقطه ای آغاز می کنیم و به یک نقطه ای دیگری می رسیم، درست نیست.

ما در این دنیا بسته همه به هم ربط داریم و نمی توانیم بگوییم فقط به دنیای خودمان کار داریم و کل دنیا را رها می کنیم. همین مساله را من در فیلم رعایت کردم و وقتی که در فیلم به ابتدا داستانم بازمی گردم، چون می خواهم این مدور بودن دنیا را نشان بدهم.

وی درباره حضور پررنگ زنان در قصه و تاکید او بر نقش زنان دارد، گفت: من به سینمای آنتونیایی و داستان های زنانه ای که می سازد، علاقه زیادی دارم. فیلم جاودانگی یک قصه مردانه داشت و، اما زنان آن فیلم بیشتر دیده شده اند و در بی وزنی شخصیت اصلی یک مرد است، اما داستان او بهانه ای می شود تا ما چالش هایی که زنان ایجاد می کنند را ببینیم هرچند معتقدم دنیای زنان بسیار پیچیده تر از مردان است.

قادری درباره اینکه داستان در یک فضای کاملا شیک و لوکس می گذرد، گفت: قصه اول فیلم لب دریا اتفاق می افتد و البته فیلم بعد تغییر کرد. من نمی خواستم فیلمی بسازم که در آن از قاب های معمولی و تصاویر معمولی استفاده شود البته که من این فیلم را پارسال ساختم و امسال باتوجه به شرایط روحی و اقتصادی و اقتصادی مردم شاید مخاطبان این فیلم را پس بزنند، اما بی وزنی درباره زندگی لاکچری نیست بلکه درباره زندگی آدم ها و چند سال در دانشگاه ها افتاد و دوست ندارم این حرف فیلم در زیرِ شیکی تصاویر پنهان شود. البته همه ما از محیط مان تاثیر می گیریم و من نیز به عنوان فیلمساز استثنا نیستیم.

فرد قادری با گلایه از اینکه زمان اکران فیلمش خوب نیست، گفت: متاسفانه ما در بدترین فصل اکران فیلم را نمایش دادیم، اما چاره ای دیگری نداشتیم و اگر تلاش های شایسته نبود شاید اصلا نمی توانستیم این فیلم را اکران کنیم و در این زمان اصلا نیاز نیست که به تماشاگر بگوییم فلان فیلم را نبین بلکه آنقدر زمان اکران بد است که مخاطب اصلا به سینما نمی آید.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: فرادید
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3664

به "فیلم بی وزنی و جذب مخاطبان خاموش سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم بی وزنی و جذب مخاطبان خاموش سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید