محکومیت 47 درصد پزشکان در پرونده های قصور پزشکی ، شکایت از 6302 پزشک در 8 ماه

به گزارش پرسینا بلاگ، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آنالیز 6302 پرونده مربوط به قصور پزشکی در 8 ماه امسال گفت که این تعداد، 32 درصد از کل پرونده های ارجاعی به کمیسیون ها را دربر می گیرد.

محکومیت 47 درصد پزشکان در پرونده های قصور پزشکی ، شکایت از 6302 پزشک در 8 ماه

به گزارش خبرنگاران به نقل از تسنیم، عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در نشستی با جمعی از کارشناسان مدعو کمیسیون های تخصصی این سازمان اظهار کرد: در آنالیز پرونده های قصور پزشکی در کمیسیون ها، ضمن لزوم حفظ احترام جامعه پزشکی به عنوان یک گروه مرجع، باید حقوق مردم هم احصا و احقاق گردد، به ویژه در شرایطی که دشمنان کوشش می نمایند مردم را در حوزه های گوناگون ناامید و مایوس نمایند.

مسجدی با بیان این که هر پرونده قصور در کمیسیون از حساسیت ویژه ای برخوردار است، گفت: پرونده هایی که در کمیسیون ها آنالیز می گردد هر یک به تنهایی قابل آنالیز و پیشگیری است که بدون شک آنالیز دقیق آنها و تعیین شدن علل قصور می تواند از تکرار آن جلوگیری کند.

وی با بیان این که باید بهترین و متعهدترین افراد برای حضور در جلسات کمیسیون ها انتخاب شوند، اضافه کرد: برای انتخاب کارشناسان کمیسیون های تخصصی شاخص هایی تعریف شده است که با همکاری فرهیختگان جامعه پزشکی در کوشش هستیم افرادی با حداکثر انطباق با شرایط مذکور به عنوان کارشناس کمیسیون های تخصصی دعوت شوند و درباره پرونده های ارجاعی اظهارنظر نمایند.

  • آنالیز 6302 پرونده

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آماری از پرونده های مورد آنالیز در کمیسیون ها بیان نمود: در 8 ماه امسال 19 هزار و 609 پرونده در کمیسیون های پزشکی قانونی آنالیز شد. از این تعداد 6302 پرونده مربوط به قصور پزشکی بود که 32 درصد از کل پرونده های ارجاعی به کمیسیون ها را دربر می گیرد.

مسجدی ادامه داد: از کل پرونده های آنالیز شده در کمیسیون، 47 درصد محکومیت پزشک را به همراه داشت و 53 درصد نیز به تبرئه پزشک انجامید.

وی با اشاره به رشته های دارای بیشترین شکایت در 8 ماه امسال گفت: بر اساس آمارهای موجود، بیشترین تعداد شکایات قصور به ترتیب مربوط به رشته های دندان پزشکی با 662، زنان و زایمان با 519، جراحی عمومی با 447، جراحی ارتوپدی با 327، پزشکان عمومی با 292، گوش و حلق و بینی با 228 و پرستاری با 214 مورد بوده است. همچنین استان های تهران، فارس و البرز بیشترین و استان های لرستان، ایلام و هرمزگان کمترین آمار شکایات قصور پزشکی را در 8 ماه امسال داشته اند.

  • 150 شهر بدون مرکز پزشکی قانونی

مسجدی با اشاره به تاریخچه سازمان فعالیت ها و خدمات پزشکی قانونی یادآور شد: سال گذشته پزشکی قانونی 2/5 میلیون نظر کارشناسی صادر کرد که 85 درصد آن مربوط به حوزه معاینات، 10 درصد آزمایشگاه ها و 5 درصد تشریح بود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی اضافه کرد: هم اکنون 372 مرکز پزشکی قانونی در کشور در حال ارائه خدمت به مردم هستند. این در حالی است که 150 شهرستان، با وجود داشتن دادگستری، فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند.

وی اظهار کرد: فاصله شهرهای فاقد پزشکی قانونی تا نخستین شهر دارای پزشکی قانونی 80 کیلومتر است بنابراین با دولت و مجلس در حال رایزنی هستیم که بتوانیم این مشکل را رفع کنیم چراکه مردم این مناطق برای دریافت خدمات پزشکی قانونی با مسائل بسیاری روبرو می شوند.

  • تشخیص تصادفات ساختگی

این مقام مسئول با اشاره به خدمات پزشکی قانونی در بخش معاینات گفت: بیشترین حجم معاینات مربوط به نزاع است که 33 درصد کل معاینات را دربر می گیرد. بعد از آن، معاینه مصدومان تصادفات بیشترین آمار مراجعین سازمان را شامل می گردد.

مسجدی با تاکید بر تشخیص و شناسایی تصادفات ساختگی در پزشکی قانونی بیان نمود: سال گذشته پزشکی قانونی از محل شناسایی تصادفات ساختگی حدود 14 میلیارد تومان به بیمه ها یاری کرد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید بر بُعد آموزشی و پژوهشی وظایف سازمان بیان نمود: پزشکی قانونی سازمانی علمی است و در وظایف آن نیز به بُعد آموزشی و پژوهشی آن تاکید شده است. این سازمان کوشش می نماید در تراز سازمان های برتر جهان قرار گیرد.

وی از برگزاری پنجمین همایش مرجعیت علمی با عنوان پزشکی قانونی در راستا مرجعیت علمی اطلاع داد و گفت: این همایش با همکاری انجمن آموزش پزشکی بهمن امسال در تهران برگزار می گردد و تاکید بیشتر بر بُعد علمی سازمان خواهد داشت. از تمام کارشناسان و پزشکان برای حضور در این همایش دعوت به عمل می آید.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2955

به "محکومیت 47 درصد پزشکان در پرونده های قصور پزشکی ، شکایت از 6302 پزشک در 8 ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محکومیت 47 درصد پزشکان در پرونده های قصور پزشکی ، شکایت از 6302 پزشک در 8 ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید