مهارت آموزی موضوع کار در مدارس باشد

به گزارش پرسینا بلاگ، مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه ویژه مدرسه، گامی در جهت دانش آموز محوری و مهارت آموزی در امر تعلیم و تربیت است.

مهارت آموزی موضوع کار در مدارس باشد

به گزارش از ، محمود امانی طهرانی مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی دو روزه مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان با تشریح طرح برنامه ویژه مدرسه، گفت: برنامه ویژه مدرسه باید با رویکرد فرهنگی و تربیتی و با تاکید بر آموزش های مهارت محور در سطح مدارس ابتدایی و متوسطه به اجرا درمی آید.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی درسی، در سه سطح ملی، منطقه ای و مدرسه ای انجام می شود، تاکید کرد: برنامه ویژه مدرسه با رویکرد فرهنگی و تربیتی و با تاکید بر آموزش های مهارت محور در دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه به اجرا درخواهد آمد.

مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش، شرح داد: این برنامه بر اساس سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی و مصوبه شورای عالی اموزش و پرورش طراحی و به استان ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به برنامه هایی که در سطح مدرسه قابل اجراست، گفت: این برنامه ها در سه زمینه کلی آموزشی (بر اساس شش ساحت تعلیم و تربیت)، مهارت آموزی و فعالیت های میدانی است که باید در اجرای درست آن ها در مدارس تلاش بیشتری صورت گیرد.

امانی طهرانی افزود: طبق این برنامه، 2 ساعت از زمان آموزش هفتگی مدارس در مدرسه طراحی، اجرا و ارزشیابی خواهد شد و مدارس می توانند این ساعت آموزشی را به صورت تجمیعی نیز در طول سال اجرا کنند که در مجموع 60 ساعت از برنامه رسمی مدارس خواهد بود.

وی گفت: این طرح ویژه قرار است در گام نخست دوره دوم ابتدایی یعنی پایه های چهارم، پنجم و ششم و دوره متوسطه اول یعنی پایه های هفتم، هشتم و نهم را تحت پوشش قرار دهد.

امانی با بیان اینکه مبنای اجرایی این طرح مطالعات متقنی است که از گذشته آغاز شده بود و بر اساس آن دستورالعمل های لازم تنظیم شده است، افزود: شاید در سال های آغازین طرح، تجربه لازم برای تهیه برنامه های مورد نظر وجود نداشته باشد، از این رو برنامه های پیشنهادی برای آن 2 ساعت در هفته به صورت آماده و البته با مدل های مختلف و متنوع در اختیار مدرسه و معلم قرار خواهد گرفت.

مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش از اهمیت این طرح گفت و عنوان کرد: با گسترش تدریجی این طرح، زمینه های لازم برای انطباق بیشتر برنامه های رسمی با نیاز های فردی و اجتماعی فراهم می شود. نیاز های محلی، منطقه ای و قومی مجالی برای توجه پیدا می کنند و ضرورت های فوری که به دلیل شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... بروز می کند، ظرفیت انعکاس در متن برنامه رسمی را پیدا خواهد کرد.

امانی بیان داشت: مهارت آموزش و گسترش یادگیری های بچه ها در مهارت های زندگی قدرت تنفس بیشتری به دست می آورد و ده ها فرصت مغتنم دیگر که با این طرح، آموزش و پرورش را به اقتضایی بودن بخشی از برنامه رسمی نزدیک می سازد.

وی گفت: برنامه ویژه مدرسه سرآغازی مبارک برای آرزویی دیرینه است که در راستای رویکرد مدرسه محوری و سند برنامه درس ملی زمینه انعطاف در برنامه های درسی را فراهم می سازد.

ح

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 747

به "مهارت آموزی موضوع کار در مدارس باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت آموزی موضوع کار در مدارس باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید