هفته طهران با یاد قائم مقام فراهانی

به گزارش پرسینا بلاگ، یکی از برنامه های شهرداری پایتخت برای بزرگداشت روز تهران با شعار قلب طهران، هفته تهران، اجرای برنامه تعزیه به یاد قائم مقام فراهانی بود که در محل باغ-موزه نگارستان برگزار گردید.

هفته طهران با یاد قائم مقام فراهانی

ایرنا: باغ موزه نگارستان بخشی از تاریخ طهران را در زمان قاجار و از 212 سال قبل (1807 میلادی و 1222 هجری قمری) در سینه خود محفوظ نگه داشته است؛ همان مجموعه ای که زمانی پادشاهان قاجار برای گذران روزهای تابستانی خود بنا و از محله های تهران، به آنجا اسباب کشی می کردند؛ جایی واقع در ضلع شمالی سفارت روسیه یا شوروی سابق.

باغ موزه نگارستان که زمانی محل وزارت عدلیه حکومت، دوره ای نخستین مدرسه فلاحت ایران و در برهه ای نیز دانشگاه هنرهای زیبا بوده، میزبان یکی از برنامه های شهرداری منطقه 12 پایتخت به مناسبت هفته تهران بود.

برنامه ای که از آن به عنوان تعزیه شهادت قائم مقام فراهانی یاد شد و سعی داشت هم سخن از تاریخ هنر این سرزمین بر زبان براند و هم گوشه ای از تاریخ حاکمان این مرز و بوم را به نمایش بگذارد؛ حکایتی که نحوه سلطه بر محمد شاه قاجار و اجرای توطئه ترور وزیر خدمتگزار او را به تصویر کشید.

آنطور که اعلام شده این تعزیه یکی از پنج نسخه تعزیه های باقی مانده از زمان قاجار محسوب می گردد که سال ها در پستوی خانه های قدیمی و صندوقچه اسرار بعضی خانواده ها پنهان مانده بود و اکنون به مدد داود فتحعلی بیگلو بازیگر و مدرس سینما و تئاتر به مرحله اجرا رسید.

پیش از اجرای این برنامه، فتحعلی بیگلو کارگردان این تعزیه گریزی به بخشی از تاریخ پادشاهان قاجار زد و خاتمه زندگی و نحوه قتل قائم مقام فراهانی و امیرکبیر سخن گفت؛ مردانی که چوب مخالفت با اجنبی ها و حمایت از منافع ملی را خوردند و به تیغ حسادت بخیلان گرفتار شدند.

در این تعزیه همچنین گوشه هایی از داستان ستم هایی که بر بزرگمردان این سرزمین رفته است، شکستن عهدهایی که بسته شده بود و از خون هایی که ناحق به زمین ریخته شده است روایت شد.

ضلح جنوب شرقی باغ موزه نگارستان میزبان این بخش از تاریخ بود، تماشاگر لحظاتی که یکبار در سینه خاطراتش به ثبت رساند؛ و روزهایی را به یاد آورد که قائم مقام فراهانی در سایه درختان سر به آسمان ساییده آن قدم می زد و در کوشش برای دور کردن دست انگلیس و تزارها از ثروت های ایران بود و خاتمه در همین جهت جانش را از دست داد.

فراهانی ها پس از نیم ساعتی از ساعت 16 عصر 13 مهرماه گذشته، با صدای تبل و شیپور، لباس نمایش بر تن تعزیه را شروع کردند؛ تعزیه که بیش از یک ساعت طول کشید، وقتی خورشید شنبه در کوشش برای خداحافظی از تهران با همه سر و صداهایش بود در حالی به انتها رسید که شال سبز به دور گردن قائم مقام فراهانی پیچیده شد تا مبادا در زمان قتل صدر اعظم خونی از وی بر زمین بریزد و عهد محمد شاه قاجار مبنی بر نریختن خون قائم مقام شکسته گردد.

قائم مقام فراهانی در همین باغ موزه نگارستان به سال 1214 هجری شمسی یا 1835 میلادی کنونی به قتل رسید، به توطئه انگلیسی ها و برای خودنمایی بعضی دوست نمایان پادشاه قاجار.

تعزیه خوانان شهادت قائم مقام فراهانی را شهروندان فراهانی تشکیل می دادند.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1806

به "هفته طهران با یاد قائم مقام فراهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته طهران با یاد قائم مقام فراهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید