هوشمندسازی شهرها برای عده ای تبدیل به شعار شده است

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با حضور در نشست شهرهای هوشمند که پیش از برگزاری چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران در حال برگزاری است با بیان اینکه دو روز قبل در همایش شهر هوشمند دبی حضور داشتم و صحبت هایم را با یک جمله از شکسپیر با این مفهوم که شهر چیزی جز مردم نیست شروع کردم و این نکته ای است که باید به آن توجه کنیم و تمام اساس تغییرات و برنامه ریزی های خود را بر این مبنا قرار دهیم. در این صورت است که بسیاری از موضوعات قابل حل خواهد بود.

هوشمندسازی شهرها برای عده ای تبدیل به شعار شده است

وی ادامه داد: مردم مالیات می پردازند تا خدمات خوب دریافت نمایند نه برای اینکه برای آنها پروژه اجرا کنیم. اگر قرار بر اجرای پروژه ای باشد باید هدفمان را بهبود زندگی مردم قرار دهیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه تا سال 2050 هشتاد و پنج درصد از جمعیت مردم کشور شهرنشین خواهند شد توضیح داد: به دنبال این موضوع، به طور حتم مسائل شهرنشینی از جمله حمل ونقل، ترافیک، آلودگی ها، دفع پسماند و مسائل زیست محیطی بیشتر خواهد شد و مردم شهرنشین و کلان شهرها با این موضوعات دست و پنجه نرم می نمایند. وقتی به مسائل بر می خوریم عده ای می گویند این معضلات با ITC حل می گردد.

جهرمی با تأکید بر این نکته که هوشمندسازی شهرها برای یک عده از مسئولین به یک دکور و شعار تبدیل شده است افزود: عده ای از مسئولین گمان می نمایند باید در حالی که شهرشان هیچ مسئله ای هم ندارد حتماً هوشمند گردد و این موضوع به شعار تبدیل شده است. اگرچه بدون هوشمندسازی برخی از شهرها از جمله تبریز، تهران، شیراز، مشهد امکان اداره کردن آنها وجود ندارد. شهرداری تهران باید با استفاده از کلان داده ها، شهر را مدیریت کند. اگر این اتفاق نیفتد نمی تواند برنامه ریزی های لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه شهرداری با استفاده از داده ها می تواند در بحث های ترافیکی از جمله اصلاح، ایجاد محدودیت ها یا بهبود وضعیت استفاده کند گفت: اگر شهرداری داده ای درباره میزان آلودگی تولیدشده نداشته باشد این موضوع شهرداری را در مدیریت با مشکل روبرو می نماید. در حال حاضر ابزارهای لازم وجود دارند تا بتوان این اطلاعات را پیاده سازی کرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: شهرهای ما هم اکنون به 4G متصل هستند و این ظرفیت خوبی برای آنها محسوب می گردد و هم اکنون در کوشش هستیم تا برای احقاق 5G برنامه ریزی کنیم و این گامی برای ایجاد توسعه است.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه در نهایت خروجی تمام تصمیم گیری ها و اجرای پروژه ها باید برای بهبود زندگی مردم باشد توضیح داد: وقتی پروژه ای را اجرا می کنیم نباید مالیات مردم، وقت خودمان و انرژی شهرها هدر گردد.

وی با تأکید بر اینکه هوشمندسازی شهرها می تواند زمینه مناسبی برای حضور شرکت های خلاق و فن آور باشد افزود: این رویکرد هم اکنون در شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفته است و سایر شهرداری ها نیز باید به این سمت حرکت نمایند. البته این اتفاق نباید همانند وجود شرکت های ارزش اضافه کرده باشد که به نوعی ابزار سرمایه داری محسوب می گردد. اقدامات این شرکت ها باید در راستای بهبود زندگی مردم باشد نه اینکه دستشان را در جیب مردم نمایند. وجود این شرکت ها باعث ایجاد انحصار می گردد و بعضاً برخی از آنها به واسطه نزدیکی به برخی از اپراتورها انحصار ایجاد می نمایند. داده های شهری نباید در اختیار گروهی خاص باشد زیرا این امر موجب ایجاد انحصار مالی و فساد می گردد و به طور حتم رضایت مردم را در پیش ندارد. نماد کامل این فعالیت ها را هم اکنون می توانیم در شرکت های ارزش اضافه کرده ببینیم. اعدادی جابجا می گردد اما این اعداد شفاف نیستند.

وی افزود: در بازار 2600 میلیارد تومانی مدعی ایجاد شغل می شوند اما نمونه ای از آن را مطرح نمی نمایند. اگر خلاقیت ها در حوزه شهری به اشتراک گذاشته نگردد نتیجه ملموس آن برای مردم قابل دیدن نیست.

آذری جهرمی با اشاره به لزوم توجه به نقش هوشمندسازی و خدمات دهی به مردم بیان نمود: در این نوع خدمات دهی باید مدل رقابت، آزادسازی داده ها و شرکت دادن شرکت های خلاق تعیین باشد. اگر قرار باشد کارتل های مالی این موارد را در اختیار داشته باشند که وضعیت تعیین است.

وزیر ارتباطات با تأکید بر این نکته که جایزه جهانی خشت طلایی تهران به این سمت حرکت می نماید و مسابقه ای است تا به بروز خلاقیت ها و ارائه مهارت ها بپردازد بیان نمود: در راستای اجرای این برنامه خدمات دهی بهتر به مردم تقویت می گردد و کلان شهرها می توانند متناسب با فرهنگ، ظرفیت و مسائل خود از شیوه های هوشمندسازی برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان استفاده نمایند.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2277

به "هوشمندسازی شهرها برای عده ای تبدیل به شعار شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوشمندسازی شهرها برای عده ای تبدیل به شعار شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید