پودر صنعتی جایگزین سبوس مورد استفاده در صنعت فولاد اصفهان شد

به گزارش پرسینا بلاگ، حسین ادریس در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه صنایع استان از جمله فولاد و ذوب آهن در هر سال نزدیک به 10 هزار تن سبوس خوراکی برای فراوریات خود نیاز دارند و در فصولی از سال با کمبود سبوس روبرو می شویم بنابراین اقدام به فراوری پودر جایگزین سبوس خوراکی کردیم.

پودر صنعتی جایگزین سبوس مورد استفاده در صنعت فولاد اصفهان شد

وی بیان داشت: به همین دلیل پروژه تحقیقاتی پودر عایق جایگزین سبوس برنج در ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اصفهان در شرکت دانش بنیان فولاد نقش دنیا شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان کلید خورد.

مدیر عامل شرکت فولاد گستر نقش دنیا گفت: طرح این پروژه که به سفارش فولاد مبارکه اصفهان به این شرکت ارائه شد پس از دو سال کار مطالعاتی امروز به مرحله فراوری رسیده است.

ادریس با اشاره به اینکه در حال حاضر دو خط فراوری پودرنیمه صنعتی جایگزین سبوس خوراکی در استان اصفهان راه اندازی شده است، گفت: این پودر می تواند جایگزین کامل سبوس خوراکی گردد.

وی با اظهار اینکه هم اکنون پودر نیمه صنعتی در فولاد صبای اصفهان استفاده شده است، گفت: در حال حاضر حجم فراوری این پودر معین نیست زیرا که هنوز مسئولان استان در استفاده کردن یا نکردن آن به یک تصمیم قاطع نرسیده اند.

ادریس گفت: با توجه به مسئله کم آبی و مسائل پیش روی کشاورزی و از سوی دیگر تصمیم دولت بر اینکه تنها مناطق شمال کشور اقدام به برنج کاری نمایند بنابراین استفاده از عایق سبوس که جزو مواد اصلی و اولیه صنایع کشور است دچار مشکل می شد که تا قبل از فراوری این پودر برای جبران کمبود اقدام به واردات سبوس می کردند.

وی گفت: سبوس برنج با توجه به اینکه آلودگی زیست محیطی ایجاد می نماید بنابراین فراوری این پودر به نحوی این مشکل را نیز حل نموده است.

مدیر فراوری پودر جایگزین سبوس برنج در صنعت فولاد استان اصفهان بیان داشت: قیمت این پودر با سبوس برابری می نماید و حتی بر اساس برآوردها در فصولی که سبوس نیست 30 درصد هم ارزان تر به دست صنایع می رسد.

وی بیان داشت: در حال حاضر این پودر در اشل های بزرگ صنعت فولاد استفاده نشده است.

ادریس گفت: سبوس برنج و خاکستر آن به عنوان یک ماده عایق حرارتی بسیار خوب در فراوری فولاد به خصوص بر روی تاندیش و پاتیل استفاده می گردد.

وی بیان داشت: با توجه به چگالی پایین آن و حجم بالای این ماده، انبار کردن آن احتیاج به فضای بسیار زیادی دارد.

مدیر فراوری پودر جایگزین سبوس برنج در صنعت فولاد استان اصفهان بیان داشت: با توجه به کافی نبودن کشت برنج، صنایع فولاد در نیمی از سال با مشکل تامین سبوس روبرو می شوند.

سالانه 10هزار تن سبوس در صنعت فولاد استفاده می گردد

وی گفت: سالانه تنها در استان اصفهان حدود 10 هزارتن از این ماده در صنایع فولاد مصرف می گردد.

ادریس گفت: در بعضی فصول سال سبوس برنج نایاب شده و حتی با توجه به خشکسالی در کشور، در سال های گذشته به شدت صنایع فولاد در تامین این ماده دچار مشکل و ناچار به واردات این ماده از کشورهای دیگر همچون چین، تایلند و غیره شده است.

وی گفت: طبق برآوردهای اولیه، تنها در استان اصفهان و در سال های گذشته حدود 5 میلیون دلار برای خرید این ماده ارز خارج شده است که این رقم در کل کشور به مراتب بیشتر است.

مدیر عامل شرکت فولاد گستر نقش دنیا گفت: با توجه به شرایط کنونی که به دنبال کشت کم برنج و کمبود سبوس و خارج شدن ارز از کشور به دلیل واردات زیاد اقدام به فراوری پودر جایگزین سبوس برنج در صنایع فولاد اصفهان کردیم.

وی گفت: فراوری این محصول حدود 30 درصد ارزانتر از سبوس برشته بوده و حمل و نقل و انبارداری آن بسیار راحت تر و کم هزینه تر است.

ادریس افزود: خاصیت عایق حرارتی بسیار قوی در سطح مذاب تاندیش و جلوگیری از کاهش افت دما، توانایی جذب ناخالصی ها و به دام انداختن سرباره ورودی از پاتیل به تاندیش و آلودگی کمتر نسبت به سبوس از جمله مزایای این پودر است.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی در کشور و احتیاج حتمی تمامی صنایع وابسته به ذوب ریزی و فولاد به سبوس برنج و همچنین به طور طبیعی، نبودن برنج کاری در بعضی فصول سال با فراوری این ماده در اندازه صنعتی، یاری شایانی به جلوگیری از خروج ارز از کشور می گردد.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1786

به "پودر صنعتی جایگزین سبوس مورد استفاده در صنعت فولاد اصفهان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پودر صنعتی جایگزین سبوس مورد استفاده در صنعت فولاد اصفهان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید