3 محقق برای توسعه باتریهای لیتیوم یونی برنده نوبل شیمی شدند

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از نوبل، کمیته نوبل، جان بی گوداناف، ام استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو را به عنوان برنده نوبل شیمی در سال 2019 معرفی کرد.

3 محقق برای توسعه باتریهای لیتیوم یونی برنده نوبل شیمی شدند

این جایزه برای توسعه باتری های لیتیوم یونی قابل شارژ به این 3 نفر به صورت مشترک تعلق گرفت.

باتری های لیتیوم یونی انقلابی در زندگی انسان ایجاد کردند و امروزه در همه جا از موبایل ها گرفته تا لپ تاپ و وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می شوند. تحقیقات برندگان نوبل شیمی 2019 بنیانی برای توسعه یک جامعه بی سیم و عاری از سوخت فسیلی ایجاد کرد.

جان بنیستر گوداناف یک پروفسور آلمانی است. او در حال حاضر استاد مهندسی مکانیک و علوم مواد در دانشگاه تگزاس است. گوداناف متولد سال 1922 و 97 ساله است.

استنلی ویتینگهام شیمیدان انگلیسی در سال 1944 متولد شده و هم اکنون مدیر انستیتو تحقیقات مواد و همچنین مدیر برنامه علوم مواد و مهندسی در دانشگاه بینگامتون است. این دانشگاه بخشی از دانشگاه ایالتی نیویورک است. علاوه براین ویتینگهام 77 ساله استاد شیمی همین دانشگاه نیز است.

اکیرا یوشینو نیز در سال 1948 میلادی در ژاپن متولد شده است. این شیمیدان ژاپنی یکی از اعضای شرکت آساهی کازئی و استاد دانشگاه Meijo است. او در حقیقت مخترع باتری های لیتیوم یونی نوینی است که امروز در لپ تاپ ها و موبایل ها استفاده می گردد اما در اوایل دهه 1970 میلادی استنلی ویتینگهام نخستین لیتیوم باتری قابل استفاده را ابداع کرد.

در سال 2019 میلادی جان گوداناف پتانسیل باتری های لیتیوم یونی را دو برابر کرد. او در حقیقت شرایط مناسبی را برای فراوری باتری های قدرتمندتر و کارآمدتر فراهم کرد.

آکیرا یوشینو پیروز به حذف لیتیوم خالص در باتری شد و باتری را به طور کامل براساس لیتیوم یون ابداع کرد . باتری های لیتیوم یونی بودند و همین امر سبب شد گستره استفاده از آنها نیز وسیع تر گردد.

به گزارش خبرنگاران، سال گذشته نیز 3 دانشمند برای تحقیقات خود به این جایزه دست یافتند. نیمی از جایزه فرانسیس آرنولد برای نخستین تکامل راهنمایی شده آنزیم ها تعلق گرفت و نیم دیگر جایزه به طور مشترک به جورج پی اسمیت و گریگوری وینتر نیز برای نشان دادن فاژ پپتیدها و آنتی بادی ها برنده این جایزه شدند. آرنولد پنجمین زنی بود که از سال 2009 میلادی تاکنون پیروز به دریافت این جایزه شده است.

بین سال های 1901 تا 2018 میلادی جایزه نوبل شیمی 110 بار به 181 دانشمند اعطا شده است. فردریک سانگر تنها دانشمندی است که 2 بار (در سال های 1958 و 1980 میلادی) برنده این جایزه شده است. به این ترتیب در کل 180 دانشمند تا 2018 میلادی برنده جایزه نوبل شده اند.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1843

به "3 محقق برای توسعه باتریهای لیتیوم یونی برنده نوبل شیمی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 محقق برای توسعه باتریهای لیتیوم یونی برنده نوبل شیمی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید