8 درصد بچه ها کرمانشاهی مهد می روند

به گزارش پرسینا بلاگ، فاطمه محمدی - کرمانشاه- خبرنگار: آموزش و تعلیم بچه ها از اصول مهم و راهبردی برای تحکیم بنیان های جوامع است و مهدهای کودک یکی از زیربناهای فرایند آموزش و پرورش بچه ها و نونهالان ما به شمار می آیند.

8 درصد بچه ها کرمانشاهی مهد می روند

این روزها آموزش بچه ها برای بسکمک از خانواده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و خانواده ها سعی می نمایند که از به روزترین و استانداردترین شیوه های آموزشی برای فرزندان خود بهره مند شوند. برخورداری از وسایل بازی سالم و در عین حال جذاب، مربیان توانمند و متخصص، محیطی شاد و دلپذیر، فضای سبز مناسب و... از ویژگی های یک مهد کودک استاندارد است که خانواده ها به دنبال آن هستند. طبیعی است که نظارت های مکرر بر این اصول سبب ارتقای کیفیت مهدهای کودک می گردد.

این که چقدر بر محیط و امکانات مهدهای کودک در کرمانشاه نظارت می گردد، موضوعی است که بسکمک از والدین آن را دنبال می نمایند. از طرفی نیز افزایش قارچ گونه مهدهای کودک در نقاط مختلف شهر باعث دل نگرانی والدین شده است، چراکه بیم آن می رود که این مهدها بی حساب و کتاب باز می شوند. افزایش بیش از حد مهدها، کیفیت کار آموزشی را به واسطه حضور و فعالیت مربیان غیرمتخصص پایین آورده است. صدور بیش از حد مجوز مهدهای کودک در بعضی محلات شهر صدای اعتراض فعالان این حوزه را درآورده است. مدیران مهدها معتقدند که صدور مجوزهای بی رویه در بعضی محلات کسادی کار مهدهای قدیمی و باسابقه را به همراه دارد.

  • نبود بودجه کافی

مدیر یکی از مهدهای کودک کرمانشاه به خبرنگاران می گوید: مسائل ما در این حوزه یکی، دو تا نیست. من در روستامهد کار می کنم. با وجود این که درآمدها متغیر است ولی حق بیمه برای همه مهدها برابر مهدهای کودک شهری است و تخفیف بیمه ای برای روستاها و حاشیه شهرها وجود ندارد. وی با اشاره به نبود بودجه کافی برای تهیه غذای گرم و یارانه مهدهای کودک می افزاید: یکی دیگر از مسائل ما این است که بانک مجوزها را برای اعطای وام با درصد سود پایین برای رهن و اجاره مهد کودک و تجهیز آن قبول نمی نماید. در صورتی که با شرایط مالی امروز، بدون وام از عهده هزینه های رهن و اجاره و تجهیز مهدها برنمی آییم.

  • صدور بی رویه مجوزها

این مدیر مهد کودک صدور بی رویه مجوزها را سبب ورشکستگی مهدهای کودک قدیمی و باسابقه می داند و می گوید: این مشکل در شهر کرمانشاه بیش از دیگر شهرهای استان به چشم می خورد. مگر یک منطقه چقدر ظرفیت برای تاسیس مهد دارد؟ این روزها در هر محله و منطقه شاهد فعالیت چند مهد هستیم، در صورتی که طبق قانون نباید این طور باشد و نباید کار یک مهد با فعالیت مهدهای دیگر در نزدیکی آن کساد گردد. با این شرایط وقتی یک مهد تازه تاسیس می گردد 2 مهد دیگر ورشکست می شوند.

وی می افزاید: یکی دیگر از مسائل ما این است که بعضی مهدها به صورت غیرقانونی در مقطع پیش دبستانی ثبت نام می نمایند. این مدیر مهد کودک ادامه می دهد: دولت بودجه کافی به مهدهای کودک نمی دهد و این موضوع از مسائل دیگر این حوزه است. وی اضافه می نماید: مهد کودک اهمیت بسیار زیادی در آموزش و تعلیم و تربیت کودک دارد و دولت نباید از این موضوع غافل گردد و باید برای ارتقای کیفیت کار مهدها بودجه کافی اختصاص دهد.

  • امکانات مهدها رضایت بخش نیست

نامدار مادر یک کودک در یکی از مهدهای شهر کرمانشاه نیز به خبرنگاران می گوید: وضعیت امکانات و کیفیت مهدها چندان رضایت بخش نیست. این در حالی است که شهریه ها بالاست و کیفیت آموزش پایین. من زود به زود مهد کودک فرزندم را تغییر می دهم، چراکه هنوز یک مهد خوب پیدا ننموده ام. برای من آموزش و یادگیری فرزندم اهمیت دارد. بهزیستی باید بر فعالیت مهدها نظارت بیشتری کند تا شاهد این بی کیفیتی نباشیم.

  • مربیان غیرمتخصص

یکی دیگر از خبرنگارانان با بیان این که در بسکمک از مهدهای کودک، مربیان غیرمتخصص در حال آموزش فرزندان مردم هستند، می گوید: در شهر و استان ما هنوز به اهمیت آموزش و یادگیری در مهدها خیلی توجه نمی گردد. بسکمک از خانواده ها به مهد کودک تنها به این دید نگاه می نمایند که محلی برای نگهداری بچه هاشان است و به همین خاطر مطالبه ای برای افزایش کیفیت آموزش آن ندارند. به همین دلایل است که کیفیت آموزش در مهدهای استان پایین است.

  • آموزش به 10 درصد از بچه ها استان

کارشناس و مسئول دفتر بچه ها و نوجوانان بهزیستی استان کرمانشاه به خبرنگاران می گوید: طبق دستور سازمان بهزیستی کشور، 10 درصد از بچه ها هر شهر و استانی باید تحت آموزش قرار بگیرند. در استان کرمانشاه از مجموع 260 هزار کودک در رده سنی بدو تولد تا 6 سال، 22 هزار کودک تحت آموزش هستند که 8 درصد می گردد و هنوز با هدف گذاری 10 درصد فاصله داریم.

شهین ابراهیمی می افزاید: در سال های قبل هم اعتراضاتی مبنی بر سختگیری و روند مشکل اخذ مجوز مهد کودک وجود داشته، لذا سازمان بهزیستی صدور مجوز را منوط به داشتن شرایط لازم نموده است. یکی از شرایط کار در مهدهای کودک این است که متقاضی باید مدرک تحصیلی مرتبط، در مقطع کارشناسی یا بیشتر داشته باشد. همچنین داشتن سابقه فعالیت 6 ماه کار رسمی در یکی از مراکز با تایید نامه کارورزی از بهزیستی و کمیته استان الزامی است.

  • شرایط تاسیس مهدهای کودک

این مسئول یکی از شرایط تاسیس مهدهای کودک را حفظ فاصله با مهدهای منطقه عنوان می نماید و می گوید: هدف گذاری ما بیشتر در مناطق محروم است، اما هنوز پیروز نشده ایم ظرفیت های منطقه محروم را پر کنیم. بیشتر متقاضیان طالب تاسیس مهد کودک در مناطق مرفه هستند. از طرفی بعضی از مهدها بیش از ظرفیت خود کودک ثبت نام می نمایند. بنابراین باید کیفیت کار را بالا ببریم.

ابراهیمی اظهار می نماید: مهد کودک بخش خصوصی است و متقاضی تاسیس مهد باید آورده ای داشته باشد. سازمان بهزیستی هم در حد توان به روستامهدها کمک هایی از قبیل غذای گرم، تامین بخشی از شهریه مهدها و تامین تجهیزات می نماید. وی می گوید: سازمان بهزیستی بر فعالیت مهدهای کودک نظارت می نماید، کارشناسان تخصصی دفتر امور کودک و نوجوانان به طور منظم به مهدها مراجعه می نمایند و بر فعالیت این مهدها نظارت دارند. کارشناس و مسئول دفتر بچه ها و نوجوانان بهزیستی کرمانشاه می افزاید: مربیان استخدامی در مهدها باید دارای مدارک رشته کودک کمک و رشته های مرتبط باشند.

  • فعالیت 309 مهد کودک در کرمانشاه

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگاران از فعالیت 309 مهد کودک در این استان خبر می دهد و می گوید: از این تعداد، 109 مهد روستایی و بقیه شهری هستند. فاطمه رضوان مدنی دفتر بچه ها معاونت اجتماعی بهزیستی استان را محل صدور مجوز تاسیس مهد کودک عنوان می نماید و می گوید: مهدهای کودک با توجه به افزایش شهریه ها به قشر کم درآمد جامعه توجه داشته باشند که آنها هم بتوانند بچه ها خود را در مهدها ثبت نام نمایند.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1025

به "8 درصد بچه ها کرمانشاهی مهد می روند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 درصد بچه ها کرمانشاهی مهد می روند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید