پاسخگویی وزیر نیرو به سوالات نمایندگان در کمیسیون انرژی

به گزارش پرسینا بلاگ، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر نیرو و بحث و آنالیز پیرامون شرایط احتمالی برق در زمان پیک مصرف و چالش های پیش رو و برنامه های وزارت نیرو برای عبور از ریسک خاموشی ها در تابستان، در جلسه امروز این کمیسیون اطلاع داد.

پاسخگویی وزیر نیرو به سوالات نمایندگان در کمیسیون انرژی

مالک شریعتی نیاسر در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: در جلسه امروز کمیسیون وزیر نیرو به همراه آقایان حائری، معاون برق و انرژی، متولی زاده مدیرعامل توانیر و طرزطلب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی حضور یافتند. در این جلسه وزیر نیرو از مجلس یازدهم به دلیل مصوبات راهگشای مجلس در بودجه1400 تقدیر ویژه کردند.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر نیرو معتقد بود بودجه 1400 برای صنعت آب و برق بهترین بودجه در دهه های اخیر بوده است و این موضوع را در جلسات مختلف از جمله هیات دولت نیز بیان نموده است که کمیسیون انرژی در این زمینه کارستان نموده است و امیدواریم بتوانیم با عملکرد خوب مجموعه وزارت نیرو قدردان زحمت نمایندگان بوده و این موارد را در سال های بعد نیز ببینیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در ادامه جلسه گزارش معاونین و مدیران وزارت نیرو از شرایط احتمالی برق در زمان پیک مصرف و چالش های پیش رو و برنامه های وزارت نیرو برای عبور از ریسک خاموشی ها در تابستان، مورد بحث و آنالیز نهاده شد. همچنین در این جلسه اشاره شد که مصرف برق رمز ارزها (با مجوز و بدون مجوز) بیش از 1500 مگاوات شده که در سه سال اخیر سه برابر شده است.

وی در ادامه تاکید نمود: در این جلسه به پیش بینی افزایش دمای بی سابقه در تابستان (در فروردین 1400 حدود 5 درجه گرمتر بود) و تاثیر آن در افزایش 22 درصد در تقاضا که به ازای هر درجه، افزایش تقاضای مصرف تا 1000 مگاوات محاسبه شده است، اشاره شد.

از سوی دیگر پیش بینی تاثیر کم بارشی و ذخیره سدها تا بیش از 30% کاهش ذخایر آبی نسبت به فروردین 99 بر فراوری برق تا 3500 مگاوات و رشد مصرف صنایع عظیم تا 26 درصد از دیگر مواردی بود که در جلسه به بحث گذاشته شد.

شریعتی اضافه کرد: در ادامه نیز به اقدامات در دست انجام در وزارت نیرو اشاره شد که شامل افزایش ظرفیت نامی تا 2500 مگاوات، تکمیل 75% تعمیرات، مبادله 400 هزار تفاهمنامه تشویق مدیریت مصرف، تسریع نصب کنتورهای هوشمند، مدیریت مصرف بار سرمایشی دولتی و عمومی، همکاری با وزارت نفت برای استفاده از نیروگاههای LNG، تامین گاز نیروگاه های جدید، تکمیل مخازن سوخت گازوئیل می باشد.

وی در ادامه با اشاره به بعضی از نقدها نمایندگان از بعضی عملنمودها در وزارت نیرو، اعلام کرد: نمایندگان نیز در این جلسه نسبت به بعضی از عملنمودهای وزارت نیرو انتقاد نموده و بر مواردی نظیر کافی نبودن اقدامات بهینه سازی نیروگاه ها، ضرورت ارائه گزارش جزییات اقدامات برای تامین برق تابستان به جای آسیب شناسی صرف، ضرورت توجه به فراوری پراکنده برق و اصلاح تعرفه تجدیدپذیر، ضرورت توجه به راه اندازی کامل بازار خاموشی برق، ضرورت تقویت مدیریت اجرایی در استان ها، ساماندهی صادرات برق در بخش خصوصی و استفاده واقعی از ظرفیت بخش خصوصی در فراوری و صادرات برق، انتقاد از چشم پوشی وزارت نفت از مطالبات خود از سازمان هدفمندی یارانه ها تاکید نمودند.

شریعتی در سرانجام اضافه کرد: در نهایت مقرر شد پاسخ مجموعه سوالات به صورت جداگانه به کمیسیون ارسال گردد و جلسه ای هم برای پیگیری مطالبات منطقه ای نمایندگان برگزار گردد.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7212

به "پاسخگویی وزیر نیرو به سوالات نمایندگان در کمیسیون انرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخگویی وزیر نیرو به سوالات نمایندگان در کمیسیون انرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید